Podľa exkluzívneho prieskumu agentúry NMS pre TV Markíza kupujeme sladené nápoje menej.
Od januára je na každý jeden liter nápoja, ktorý obsahuje cukor alebo umelé sladidlo, uvalená extra daň. Niektoré sladené nápoje zdraželi aj dvojnásobne. Zaujímalo nás preto, či sa v porovnaní s minulým rokom nejako zmenilo naše nákupné správanie.
Takmer tretina opýtaných kupuje sladké nealko nápoje výrazne menej, 17 percent respondentov o niečo menej. U takmer polovice Slovákov sa tak zdraženie sladkých nápojov a energetických drinkov prejavilo v ich nákupnom košíku.
Približne každý tretí ich kupuje rovnako ako pred zavedením dane. Len každý dvadsiaty respondent odpovedal, že ich kupuje viac.
V praxi fľašu kolového nápoja, ktorá stála vlani niečo vyše euro, teraz už len málokde mimo akcie kúpite pod dve eurá. Ešte výraznejšie zdraželi sirupy, s cenou išli hore aj o 100 percent.
Aj výrobcovia sladených nealko nápojov zaznamenali na trhu otrasy. Potvrdzujú, že ľudia ich nakupujú menej.
„Z toho, čo dnes medzi výrobcami pozorujeme, je prepad trhu medzi desať až 25 percent,“ uviedla Lucia Morvai, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd.
Najviac sa cukrová daň dotkla najlacnejších nápojov, ktoré zdraželi najvýraznejšie. Daň 15 centov na liter sa totiž vzťahuje rovnako, bez ohľadu na to, či ide o dvojeurový nápoj alebo o taký, ktorý stál predtým 60 centov.
Je však otázne, či ľudia začali piť zdravšie nápoje, alebo ich nakupujú za hranicami. V Česku ani v Rakúsku túto daň nemajú, a tak tam vyjde sladké nealko lacnejšie.
Aj daň z cukru však opäť potvrdila, že Slováci sú vynaliezavý národ. Jeden z výrobcov prišiel s fintou, ako túto daň obísť. Na pultoch sa objavil koncentrát, z ktorého sa stane sirup, až keď doň doma dáte cukor. Daň sa tak naň nevzťahuje, keďže žiadny cukor neobsahuje.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo