Slovenských potravín je na pultoch stále menej. Podiel výrobkov od domácich producentov dosiahol v tomto roku niečo cez 40 percent. Vyplýva to z pravidelného prieskumu Potravinárskej komory Slovenska.
Podiel slovenských potravín na pultoch v našich obchodoch klesol už tretí rok po sebe. Oproti vlaňajšku je to pokles o takmer jeden percentuálny bod.
Kým v roku 2011 bolo zastúpenie domácich produktov v priemer 50 percent, teraz je to len 40,4 percenta.
„Je to spôsobené predovšetkým technologickým zaostávaním slovenského potravinárskeho priemyslu. Potrebovali by sme investovať viac do moderných technológií. Okolité štáty podstatne viac podporujú rozvoj potravinárstva,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
Prieskum sa pozrel aj na to, ako sú na tom jednotlivé obchodné reťazce. Najvyššie zastúpenie slovenských potravín na pultoch má COOP Jednota, až 56 percent.
Nasleduje sieť Fresh s 53 percentami. Tretí je reťazec CBA so 49 percentami.
Na opačnom konci rebríčka sú veľké zahraničné reťazce Tesco, Billa a Kaufland. Na poslednom mieste je s 32-percentným zastúpením slovenských potravín Lidl.
„Treba si uvedomiť, že nadnárodné siete majú oveľa väčšie predajné plochy. Percentuálne majú možno menej slovenských výrobkov, ale keby sme šli do reálnych množstiev, majú ich viac. Dôležité je, že spotrebiteľom dávajú oveľa širšiu ponuku. V niektorých kategóriách, žiaľ, slovenská produkcia takmer neexistuje,“ tvrdí Martin Krajčovič, šéf Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Najvyšší podiel slovenských výrobkov na našich pultoch majú kategórie ako mlieko a mliečne výrobky, vody a minerálky, víno či pivo. Naopak, najmenej sú to konzervované výrobky a cukrovinky.
To, v ktorých regiónoch nájdete najviac slovenských potravín, sa dozviete v príspevku nižšie:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo