Obchodná dohoda medzi USA a EÚ má jasného víťaza. Naše automobilky si podľa ekonóma vydýchli, no určite nejasajú

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Nájsť na tejto dohode niečo pozitívne pre Európu je podľa hlavného ekonóma Trinity Bank Lukáša Kovandu ťažké. Ešte pred rokom by to bolo považované za katastrofu pre celú Európsku úniu.

Až 30-percentné clá, ktorými hrozil Donald Trump Európe, nakoniec do platnosti nevstúpia. Európska únia uzavrela so Spojenými štátmi obchodnú dohodu, na základe ktorej USA uvalili na dovoz výrobkov z Európskej únie 15 percentné clá, a to vrátane automobilov, čipov a farmaceutík.

Súčasťou dohody je aj záväzok EÚ nakúpiť americkú energiu v hodnote zhruba 750 miliárd dolárov vrátane plynu, ropy či jadrových palív ako náhradu za dovoz z Ruska.

Krajiny EÚ zároveň investujú vyše 600 miliárd dolárov do USA vrátane armádneho materiálu a technológií. 

Prečítajte si tiež:

Jasným víťazom sú Spojené štáty

Aj keď napríklad ministerka hospodárstva Denisa Saková podobne ako ďalší politici v Európe označujú dohodu za kompromis pre obe strany, podľa hlavného ekonóma Trinity Bank Lukáša Kovandu má spor jasného víťaza. 

„Môžeme hovoriť o víťazstve Spojených štátov v obchodnej vojne, pretože Európska únia pristúpila na navýšenie ciel. V porovnaní s dobou pred nástupom Donalda Trumpa do Bieleho domu je to  trojnásobné navýšenie ciel a Európska únia za to vlastne nič nezískala. Ba čo viac, EÚ ešte za toto navýšenie ciel, ktoré znevýhodňujú jej vývoz do Spojených štátov, zaplatí obrovské peniaze,“ hovorí Kovanda pre TN live.

Nájsť na tejto dohode niečo pozitívne pre Európu je podľa neho ťažké. 

„Ťažko hľadať na tomto výsledku nejaký zásadnejší úspech pre Európsku úniu. Samozrejme, trhy rastú, lenže trhy v Európe rastú preto, že sa báli, že to bude 30 či 50 percent a je to 15. Oni rastú len preto, že sa skrátka obávali ešte ďaleko dramatickejšieho navýšenia ciel,“ vysvetlil ekonóm.

Aj keď sa môže zdať, že sa Európska únia vyhla drakonickým clám, aj 15 percent je dosť a keby k takému niečomu došlo pred rokom, ešte počas úradovania Trumpovho predchodcu Joea Bidena, bolo by to vtedy podľa Kovandu považované za katastrofu.

Prečítajte si tiež:

Automobilky si vydýchli, no nejasajú

Odvetvím, ktoré si vďaka dohode mohlo vydýchnuť, je európsky automobilový priemysel, čo je dobrá správa aj pre Slovensko.

Clá na dovoz automobilov sa z pôvodných 27 a pol percenta znížia o takmer polovicu. Aj tu však treba brať do úvahy, že keby sme ešte pred rokom hovorili o takomto zvýšení ciel na automobily, bolo by to vnímané ako pohroma pre toto odvetvie.

„Pre automobilový priemysel Slovenska, v porovnaní s tým, ako bola nastavená situácia v uplynulých niekoľkých mesiacoch, je to dobrá správa. To znamená, Slovensko sa nemusí v prvom slede obávať nejakého výrazného nárastu miery nezamestnanosti. Avšak v ďalšom slede v dôsledku oslabeniu rastu ekonomiky a zníženého dopytu po tovaroch EÚ na americkom trhu, tak tým, pochopiteľne, môžu byť zasiahnuté ako firmy priamo na Slovensku, tak aj v iných krajinách, s ktorými Slovensko obchoduje. Takže môže sa oslabiť trebárs vývoz Slovenska do Nemecka,“ priblížil ekonóm.

Celý rozhovor s ním si môžete pozrieť vo videu hore v článku.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

TOP ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Obchodná vojna

Dôležité udalosti