Francúzsko spúšťa výstavbu jadrovej lietadlovej lode PA-Ng. S dĺžkou 310 metrov sa veľkosťou priblíži americkým superlodiam.
Francúzsky prezident Emmanuel Macron v nedeľu (22. decembra) oznámil, že Francúzsko začína s realizáciou výstavby lietadlovej lode novej generácie známej pod označením PA-Ng.
Pôjde o najväčšiu lietadlovú loď, aká bola kedy postavená v Európe a slúžila v námorníctve európskych krajín. Zároveň pôjde o jednu z najväčších lietadlových lodí na svete – väčšie sú už len americké a čínske plavidlá.
„Táto nová lietadlová loď bude dôkazom sily nášho národa, sily priemyslu a technológií. Sily v službách slobody na otvorenom mori. A v rozbúrených vodách času,“ uviedol Macron pri príležitosti návštevy francúzskych vojakov umiestnených v Abú Zabí (Spojené arabské emiráty).
Portál Naval News uvádza, že loď by mala byť dokončená do polovice roku 2035, pričom ďalšie roky by mala absolvovať námorné skúšky. Do služby francúzskeho námorníctva by mala vstúpiť okolo roku 2038.
Plavidlo má byť výrazne väčšie než francúzska lietadlová loď Charles de Gaulle, ktorá meria 261 metrov, a tiež väčšie než britská lietadlová loď Queen Elizabeth s dĺžkou 280 metrov.
PA-Ng má dosahovať dĺžku približne 310 metrov a šírku letovej paluby okolo 90 metrov. Výtlak lode má byť približne 78 000 ton. Poháňaná má byť jadrovými reaktormi.
Na palube má niesť približne 30 stíhacích lietadiel Dassault Rafale v očakávanej verzii F5, tri lietadlá včasnej výstrahy Northrop Grumman E-2D Hawkeye a šesť vrtuľníkov. Lietadlová loď má mať aj elektromagnetický katapult (EMALS), ktorý dnes využívajú iba americké lode triedy Gerald R. Ford a čínska lietadlová loď Fujian.
O bezpečné pristátie lietadiel sa má postarať pokročilý záchytný systém AAG.
Loď by mala pojať približne 2 000 námorníkov.
Pre porovnanie – najväčšia lietadlová loď sveta, americká USS Gerald R. Ford, má dĺžku 337 metrov, čo je o 27 metrov viac než plánovaná francúzska loď. Americké plavidlo je však užšie, keďže šírka jeho letovej paluby dosahuje približne 78 metrov, teda o 12 metrov menej než pri PA-Ng.
Francúzska loď bude zároveň ľahšia a s menším výtlakom než USS Gerald R. Ford, ktorej výtlak dosahuje približne 100 000 ton. Americká superloď preto unesie väčší počet lietadiel – približne 70 až 75 – a má aj výrazne väčšiu posádku, ktorá spolu s leteckým krídlom dosahuje takmer 5 000 osôb.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo