„Dobre, že nemá drevenú palicu.“ Rusi sa pochválili svojou najmodernejšou stíhačkou, jej kokpit zožal posmech

„Dobre, že nemá drevenú palicu.“ Rusi sa pochválili svojou najmodernejšou stíhačkou, jej kokpit zožal posmech
Zdroj: Wikimedia/Andrei Shmatko

Najnovšia ruská stíhačka mala ohromiť svet, no jej kokpit vyvolal len smiech a drsné komentáre na internete.

V Dubaji aktuálne prebieha letecký veľtrh, na ktorý poslali svoje produkty výrobcovia z celého sveta v nádeji, že im to pomôže pri predaji. Výnimkou nie je ani Ruská federácia, ktorá na veľtrh vyslala stíhačku Suchoj Su-57, o ktorej tvrdí, že je jej najlepší a najmodernejší stroj.

Údajná stíhačka piatej generácie má byť prvým ruským stealth lietadlom, no experti o tomto tvrdení výrazne pochybujú. Zahraničné výstavy však poskytujú možnosť pozrieť sa detailnejšie na jej dizajn. Nedávne fotografie zaujali najmä kvôli kokpitu, ktorý veľký obdiv na internete nezískal – skôr sa stal terčom posmechu.

Kokpit pôsobí hrubo, surovo a zastaralo. Americké lietadlá mali podobné rozhrania počas Studenej vojny, zatiaľ čo dnes vyzerajú úplne inak, čo používatelia sociálnych sietí pripomínajú fotografiami kokpitu F-35.

„Ten kokpit je také sklamanie,“ píše jeden z používateľov.

„5. generácia. Strašne sa smejem,“ uvádza ďalší.

„Vzhľadom na to, aké mizerné je Rusko, je dobre, že nemá drevenú palicu a pedále ako Lada,“ dodáva ďalší.

F-35 Cockpit
byu/standbyforskyfall inaviation

Kokpit Su-57 však stále vyzerá výrazne lepšie než kokpit Su-35 – aktuálne najmodernejšej stíhačky, ktorú Rusko nasadzuje na Ukrajine. O tom, ako vyzerajú kokpity amerických a ruských stíhačiek, sa môžete presvedčiť v galérii.

Odlišný koncept 

Nie je to však len kokpit, čo pôsobí drsne. Celkový dizajn ruských stíhačiek je odlišný od západných. Ruské stroje vychádzajú zo sovietskych konštrukcií, pričom veľký dôraz sa kládol na to, aby dokázali operovať aj v náročných podmienkach – na krátkych, provizórnych či poškodených dráhach.

Západné stroje sú naopak postavené na stealth technológii a dôslednej aerodynamike. Preto sú sofistikovanejšie, náročnejšie na údržbu a vyžadujú dlhšie, kvalitné vzletové dráhy.

Prečítajte si tiež:

„Ak ste niekedy na leteckej výstave prišli a pohladili rukou MiG-29 a potom prešli k F-16 a dotkli sa aj tej, už zvonku ste cítili, aká prepracovaná je F-16,“ uviedol bývalý pilot americkej námornej pechoty Tom Richter pre Politico.

Dodáva, že F-16 je „primadona“ a MiG-29 je „drsný a nepravidelný“. Tento opis podľa odborníkov sedí aj na porovnanie ďalších ruských a západných lietadiel.

F-16 v simulovanom súboji porazila mladšiu a obratnejšiu stíhačku Rafale. Viac uvidíte vo videu:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Rusko

Dôležité udalosti