Svetový deň televízie obracia pozornosť k tomu, ako sa spravodajstvo mení v digitálnej ére, čo bolo aj témou konferencie TELEvízia 20.25. Diskusie ukázali, že moderná a zodpovedná televízia má napriek rozmachu sociálnych médií a zmene prístupu divákov stále pevné miesto na trhu i v spoločnosti.
Budúcnosť spravodajstva, zmeny technológií v digitálnej ére aj prístupu divákov. To je iba ukážka tém, o ktorých debatovali zástupcovia televízií na odbornej konferencii TELEvízia 20.25, ktorú zorganizovala Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) v spolupráci s Radou pre mediálne služby (RpMS).
Veľkou súčasťou diskusií konferencie bolo aj televízne spravodajstvo a jeho postavenie na slovenskom trhu.
Televízia je stále kľúčovým hráčom. Relevantné, zodpovedné a moderné médium v digitálnej sfére má stále silu.
V Asociácii sú združené okrem TV Markíza aj TV Joj a TA3.
„Pri 17. novembri, pri výročí Nežnej revolúcie, sme sa v kampani spájali s našimi konkurentmi a v piatok 21. novembra si pripomíname Svetový deň televízie,“ priblížil termín konferencie predseda predstavenstva Asociácie vysielateľov Slovenska a generálny riaditeľ TV Markíza Peter Gažík.
„Prvý ročník konferencie TELEvízia 20.25 sme pripravili preto, aby sme vytvorili priestor pre stakeholderov na diskusiu o úlohe a zodpovednosti televízií v čase nárastu dezinformácií. Chceme posilňovať dôveru v štandardné médiá a pripomínať, že profesionálna žurnalistika je pre spoločnosť kľúčová,“ dodal.
Z exkluzívnej analýzy Mediaboard Slovakia vychádza, že u ľudí klesá dôvera v spravodajstvo. Generálny riaditeľ spoločnosti Ľubomír Šimášek vysvetľuje, že problém tkvie aj v tom, že ľudia dnes konzumujú obsah inak.
Sú totiž vystavení každodennému pretlaku informácií a správ, ktoré často sledujú aj na sociálnych sieťach.
„Sú konfrontovaní s obrovským množstvom informácií, ktoré nevedia selektovať a spracovať,“ ozrejmuje.
Ďalej potvrdzuje, že i keď čoraz viac ľudí čerpá informácie práve z internetu, televízia spomedzi médií stále hrá prím: „V rámci denného spravodajstva má nezastupiteľné miesto. Ak si ľudia potrebujú pozrieť relevantný obsah, siahajú primárne po televízii.“
Dodáva, že na druhej strane sú jej silným konkurentom sociálne médiá. Televízie však majú rovnako možnosť preniknúť do digitálneho sveta.
„I keď si televízne spravodajstvo pozrú státisíce ľudí každý deň, musíme sa prispôsobiť aktuálnym trendom. Je veľmi dôležité pochopiť, že sa svet presúva na internet, do digitálnej sféry,“ hovorí šéfredaktor spravodajstva TV Markíza Tibor Mattyašovský.
Je preto podľa neho dôležité, aby televízie vytvárali multimediálne platformy a mali tak zásah aj napríklad na sociálnych sieťach.
V ére sociálnych sietí dôveryhodnosť v televízne spravodajstvo a tradičné médiá klesá, no nikdy nebola zadarmo. Šéfredaktor Mattyašovský pripomína, že vždy bolo o ňu treba bojovať: „Buduje sa pomaly a pri akejkoľvek chybe klesá.“
Diváci často nevidia, ako vyzerá práca počas dňa v redakcii a čo všetko stojí za výrobou televízneho spravodajstva.
„Musíme pracovať presne, transparentne, nezávisle a neustále. Musíme presviedčať diváka o tom, že spravodajstvo, ktoré ponúkame, je zodpovedné, profesionálne a naozaj čerpáme zo zdrojov, ktoré sú overené a sami ich overujeme,“ doplnil Mattyašovský.
Rovnako aj Peter Gažík tvrdí, že sa televízia riadi prísnymi štandardmi a pravidlami: „Je skutočne úlohou snažiť sa nepoľaviť z toho, čo stálo a stále stojí za týmito médiami. To je poctivá žurnalistika, pravidlá, štandardy a regulácia, ktorá garantuje, že prinášame ľuďom hodnoverné a kreditné informácie.“
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo