Influencerka ovládla politickú kauzu za 17 miliónov. O „slayáde“ hovoria úplne všetci

Influencerka ovládla politickú kauzu za 17 miliónov. O „slayáde“ hovoria úplne všetci
Ilustračná snímka Zdroj: TASR – Henrich Mišovič/TV Markíza

„Slayáda“ sa stala virálnym symbolom kauzy za 17 miliónov eur. Marketingový odborník prezradil, prečo sa slovo chytilo na internete.

Ešte pred pár dňami ho väčšina ľudí nikdy nepočula. Dnes slovo „slayáda“ žije na sociálnych sieťach vlastným životom a stalo sa symbolom jednej z najdiskutovanejších káuz posledných dní.

Kým mladí ho vnímajú ako súčasť svojho slangu, staršie generácie ho objavili až vďaka virálnemu vyjadreniu influencerky Emy Lacovej v kauze predaja areálu za 17 miliónov eur.

Prečítajte si tiež:

​Čo na to jazykovedkyňa?

Jazykovedkyňa Gabriela Múcsková z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra vysvetľuje, že výraz slayáda patrí k typickému slangu mladých. Vyšiel zo slova slay, ktoré má v angličtine pôvodný význam „zabiť“.

Často sa používa u hráčov počítačových hier, kde funguje ako trest pre hráča. No v bežnom jazyku mladých už dávno znamená niečo iné. Slayáda znamená niečo veľmi dobré, výrazné, parádne, často sa používa v súvislosti s pochvalou.

„Súvislosť s pôvodným významom ‚zabíjania‘ by sme mohli hľadať v snahe o vyjadrenie expresívnosti, sily či intenzity dojmu alebo zážitku. Podobnú motiváciu možno vidieť v citátovom spojení ‚si zabil‘, kde tiež ide o vyjadrenie uznania. Podľa slov niektorých používateľov slangu však už toto spojenie pomaly ustupuje a nahrádza ho práve výraz slay,“ priblížila Múcsková.

A práve odtiaľ vznikla slayáda. Ide o jazykovú hru, v ktorej sa mladí pohrali s príponou -áda, známou zo slov ako paráda. Práve slovo paráda môže byť aj motivantom vzniku nového tvaru slova. „Je to však len predpoklad,“ podotkla jazykovedkyňa.

Prečítajte si tiež:

„Komunikačná čerešnička na torte“

Ako sa zo slova stane symbol politickej kauzy? To, že výraz prerazil aj mimo mládeže, podľa jazykovedkyne nie je neobvyklé. Niekedy sa slang prirodzene rozšíri, no častejšie k starším generáciám „preskočí“ vďaka konkrétnej udalosti alebo známej osobe. A presne to sa stalo teraz.

Marketingový odborník Gabriel Tóth z New School Communications hovorí, že slovo vystrelilo preto, lebo sa spojilo práve s výraznou kauzou predaja areálu za 17 miliónov eur štátu a najmä s reakciou influencerky, ktorá ho použila v súvislosti s celou situáciou.

„Tá arogantná odpoveď, povedané veľmi slušne, tomu dala tvár aj emóciu, vyšperkovala to. Kauzy s veľkými číslami sa objavujú stále, no keď sa k nim pridá symbol v podobe slova a konkrétnej osoby, šíri sa to veľmi rýchlo,“ vysvetľuje.

Internetová komunita tak podľa neho zareagovala bleskovo – a slovo sa zrazu stalo ľudovým symbolom toho, čo sa deje v krajine.

„To slovo ilustrovalo celú kauzu, kde influencerka je v podstate súčasťou obchodu. Potom zľudovelo a stalo sa symbolom celej udalosti – akousi komunikačnou čerešničkou na torte,“ doplnil Tóth.

Prečítajte si tiež:

Fenomén, ktorý rýchlo príde a rýchlo odíde

Hoci dnes výraz slayáda vidíme všade, odborník upozorňuje, že jeho životnosť bude krátka.

„Nemyslím si, že ide o dlhodobú záležitosť. V prvých dňoch to vidíme extrémne intenzívne, ale v horizonte jedného až dvoch týždňov to začne klesať. Potom príde nová kauza, nové slovo, a slayáda sa stratí,“ dodal odborník.

Takéto rýchle výbuchy nie sú v online priestore ničím výnimočným – internetová tvorivosť hľadá stále nové symboly.

Kam cestovať v roku 2026? Pozrite si tipy:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Exkluzívne

Dôležité udalosti