Čoraz častejšie skloňuje poistenie občianskej zodpovednosti, ktoré môže pomôcť pri neúmyselným škodách spôsobených tretím osobám.
Na chodníkoch bude od januára platiť nové pravidlo. Všetci cyklisti, kolobežkách či používatelia iných kolesových prostriedkov musia spomaliť na maximálne šesť kilometrov kilometrov za hodinu.
Hoci cieľom je chrániť chodcov, nikdy sa nedá úplne vyhnúť riziku úrazov či škôd. Preto sa čoraz častejšie skloňuje poistenie občianskej zodpovednosti, ktoré môže pomôcť pri neúmyselným škodách spôsobených tretím osobám.
„Je to kľúčový typ poistenia, ktoré chráni bežného človeka pred finančnými dôsledkami, ak neúmyselne spôsobí škodu tretej strane na jej zdraví, majetku či nejakú inú finančnú stratu,“ vysvetľuje Jozef Machalík, likvidátor poistných udalostí.
Ako príklad uvádza vytopenie suseda či práve neúmyselnú zrážku cyklistu alebo kolobežkára s chodcom, kde dôjde k zraneniam.
„Nekryje škody, ktoré poistený spôsobil úmyselne, prípadne pokuty a penále. Poistenie sa nevzťahuje na finančné sankcie a pokuty od úradov, napríklad za dopravné priestupky alebo oneskorené platby,“ upozornil odborník.
V prípade, že dôjde napríklad k zrážke kolobežkára s chodcom, vina sa podľa Machalíka posudzuje na základe štyroch faktorov.
„Prvým je analýza dopravných predpisov, čiže určenie, kde sa nehoda stala a aké pravidlá sa na danom mieste vzťahujú. Vo všeobecnosti platí, že chodník je určený pre chodcov a kolobežka s výnimkou malých detí tam často nemá povolené jazdiť. Bod číslo dva je porušenie povinnosti účastníkov premávky. Tam sa skúma, či niektorá zo strán neporušila svoje zákonné povinnosti. Tretí bod je miera zavinenia, prípadne nejaká spoluvina. V mnohých prípadoch môže byť vina rozdelená medzi oboch účastníkov. Posledný bod, ktorý by som spomenul, sú záznamy a svedectvá,“ vysvetlil.
Celý rozhovor s Jozefom Machalíkom si môžete pozrieť vo videu nižšie.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo