Hosťom na TN live bol dopravný expert Jiří Kubáček.
V úseku Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok sa stala mimoriadna udalosť, pri ktorej sa na jednej trati ocitol oproti sebe vlak Ex 609 a nákladný vlak. Zastavili len niekoľko desiatok metrov od seba.
O incidente sme sa rozprávali s odborníkom na vlakovú dopravu Jiřím Kubáčkom.
„Železnica je pomerne robustný dopravný systém, ale ani on neznesie také dlhodobé zanedbávanie. Odborníci už takmer jedno desaťročie upozorňujú na to, že to so železnicou ide od desiatich k piatim,“ hovorí odborník.
Podľa jeho slov reťazec nehôd a takýchto mimoriadnych udalostí naznačuje vážnejší problém.
Kubáček spomenul, že v úseku aktuálne prebieha výluka staničného zabezpečovacieho zariadenia.
Túto situáciu sprevádzali aj obmedzenia rýchlosti vlakov. „Tridsať kilometrov za hodinu, ak sa nemýlim. Možno to je dôvod, prečo táto mimoriadna udalosť nemala vážnejšie následky,“ vysvetlil Kubáček. Oba vlaky tak stihli včas zastaviť.
Nákladný vlak vošiel na 1. traťovú koľaj, ktorá bola obsadená vlakom Ex 609. „Nechcem predbiehať vyšetrovanie tejto udalosti, ale všetky okolnosti ukazujú, že bol v tom účastný zamestnanec, ktorý zabezpečuje stavanie vlakovej cesty,“ myslí si expert.
Podľa jeho slov nejde o problematický úsek.
„Táto trať je zabezpečovaná národným traťovým zabezpečovacím systémom, takzvaným autoblokom, ktorý zabezpečuje pri jazde na správnej koľaji aj prenos návestí na rušeň. Takže rušňovodič je informovaný a keby to všetko fungovalo, tak je prakticky nepravdepodobné, nemožné, aby sa k takejto nehodovej udalosti vôbec prišlo,“ priblížil.
Kľúčovú úlohu zohralo aj počasie. „Keby bola hmla, tak samozrejme, tie následky môžu byť významnejšie,“ doplnil odborník.
Pozrite si celý rozhovor vo vyššie priloženom videu.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo