Obnova pokračuje pomalšie, prvý náhľad vizualizácie vyzerá sľubne.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) stojí pred zásadným rozhodovaním o budúcnosti nočnej železničnej dopravy.
Segment, ktorý má na Slovensku dlhoročnú tradíciu a stabilný dopyt, čelí technickým aj finančným výzvam. Dopravca preto postupuje postupne a opiera sa o odborné analýzy, vrátane hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), píše ZSSK na webe.
Dopravca v októbri zverejnil návrh vizuálu lôžkových i sedadlových vozňov. Dvojposchodové vlaky by v izbách okrem iného obsahovali aj sprchový kút.
ZSSK v súčasnosti disponuje 30 lôžkovými vozňami, z ktorých približne dve tretiny boli vyrobené ešte v 80. rokoch minulého storočia. Viaceré z nich nie sú klimatizované a časť sa nachádza na hranici technickej životnosti.
Bez ich obnovy by podľa dopravcu nebolo možné udržať nočnú dopravu v dlhodobom horizonte. Práve zmapovanie technického stavu flotily bolo prvým krokom k ďalším rozhodnutiam.
Na základe zistení ZSSK začiatkom roka 2025 vyhlásila otvorené verejné obstarávanie na dodávku desiatich modernizovaných lôžkových vozňov s možnosťou opcie.
Súťaž bola zverejnená aj na európskej úrovni a nebola zameraná na nákup konkrétnych starších vozňov, ale na dodanie hotového modernizovaného produktu vrátane desaťročného servisu.
Zmluvy boli podpísané v novembri 2025, ich účinnosť je však viazaná na zabezpečenie financovania.
Hodnotenie ÚHP potvrdilo, že nočná železničná doprava je stratová a dotovaná vo všetkých krajinách, kde funguje. ZSSK upozorňuje, že ide o verejnú službu, ktorej prínosy presahujú ekonomické ukazovatele.
Nočné vlaky zvyšujú dostupnosť územia, šetria dennú kapacitu tratí a podporujú ekologickejší presun cestujúcich z áut či lietadiel na železnicu.
Popri lôžkových vozňoch ZSSK pokračuje aj v modernizácii ležadlových vozňov, ktoré tvoria dostupnejšiu časť nočnej dopravy. V ich prípade už bola ukončená súťaž na prestavbu desiatich vozňov s opciou na ďalšie.
Dopravca zároveň pripravuje nový model príplatkov za nočné cestovanie, ktoré majú lepšie zodpovedať reálnym nákladom a úrovni služieb.
ZSSK má aktuálne v pláne vyhodnotiť odporúčania ÚHP a pokračovať v príprave modernizácie vozňov. Budúca podoba nočnej dopravy musí podľa vyjadrenia zodpovedať reálnym možnostiam verejných financií a aj očakávaniam cestujúcich.
Nehody vlakov sú v posledných týždňoch na Slovensku spoločenskou témou číslo jeden. Viac sa dozviete v reportáži.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo