Hračkársky priemysel spôsobil, že z dieťaťa sa stal ten najľahšie manipulovateľný zákazník. Marketing cielený na deti predáva myšlienku, že viac hračiek rovná sa viac šťastia, opak je však pravdou. S odborníčkami sme sa rozprávali o tom, koľko hračiek v izbe stačí, ako pristupovať k nákupu hračiek a ktorým sa vyhnúť.
Vianoce sú sviatky hojnosti a v prípade detských hračiek to väčšinou platí niekoľkonásobne. Hračkársky priemysel je extrémne produktívny a z detí sa stali jednoducho manipulovateľní zákazníci.
Marketing cielený na deti predáva myšlienku, že viac hračiek sa rovná viac zábavy a spokojnosti, opak je však pravdou.
Odborníci s tým nesúhlasia. Vysvetlili nám, ako k nákupu pristupovať, ktorým hračkám sa radšej vyhnúť a aký je ich ideálny počet v detskej izbe. U rodičov sme zasa v predvianočnom zhone zisťovali, koľko peňazí sú ochotní minúť na hračky.
„Malé dieťa neznamená v obchodnom svete málo peňazí. Je to práve naopak. Od začiatku roka do tohto momentu celosvetový hračkársky priemysel zarobil 89 miliárd dolárov. A to najvyťaženejšie obdobie – Vianoce – ho ešte len čaká,“ hovorí expertka na hračky a spolumajiteľka požičovne hračiek Veronika Marková.
„V posledných desiatich rokoch exponenciálneho rastu sa výrazne zvýšil objem financií vyčlenených na reklamu pre detského spotrebiteľa, ktorý pred štyridsiatimi rokmi ešte vôbec neexistoval. Dieťa vtedy nebolo považované za spotrebiteľa, dnes sa však stalo najluxusnejším segmentom, pretože je veľmi ľahko manipulovateľné a, žiaľ, presne taká je aj reklama,“ dodáva expertka.
Detská psychologička Petra Arslan Šinková varuje, že marketingový naratív je veľmi silný, a nabáda rodičov, aby sa s deťmi na túto tému rozprávali.
„Pokiaľ kúpime dieťaťu čokoľvek, čo si zažiada, vlastne mu ubližujeme. Ak deti nemusia po niečom túžiť a všetko dostanú hneď, ich mozog si zvyká na rýchlu odmenu. Následne budú zažívať väčšiu nudu, menej si veci vážiť a nebudú schopné prekonávať drobné frustrácie,“ hovorí psychologička.
„Na Slovensku podľa štatistík rodič priemerne míňa na jedno dieťa okolo 20 až 30 eur mesačne na hračky alebo veci s nimi spojené,“ uvádza Marková.
V prípade Vianoc je táto suma niekoľkonásobne vyššia. Spýtali sme sa Slovákov, či majú stanovený finančný limit na hračky.
„Na sviatky asi ani nie. Väčšinu toho, čo si povedia, dostanú, pokiaľ to nie je niečo už cez hranice,“ hovorí jedna z matiek.
„Nemáme limit, ale snažíme sa kúpiť napríklad spoločenskú hru v hodnote 100 až 200 eur,“ hovorí jeden z otcov.
Spýtali sme sa aj, do akej sumy sú rodičia ochotní zaplatiť za jednu hračku.
„Asi do tisíc eur,“ znela odpoveď.
Podľa psychologičky je optimálny počet hračiek v detskej izbe štyri až šesť, aby sa s nimi dieťa stihlo naozaj vyhrať.
„Ak má dieťa viac hračiek, veľmi odporúčam, aby rodič vybral len niekoľko z nich a postupne ich obmieňal. Deti potom dokážu objavovať rôzne funkcie hračiek, vymýšľať nové varianty hry a rozvíjať svoju tvorivosť a kreativitu,“ hovorí Šinková.
Psychologička apeluje na to, aby hračky neboli prehnane farebné, svetielkujúce alebo hlučné.
„Deti môžu byť takýmito hračkami prestimulované, čiže ich mozog je preťažený. Namiesto rozvoja sa vývin môže brzdiť, pretože keď je niečoho priveľa, dieťa odvracia hlávku – takto sa mozog chráni pred preťažením,“ vysvetľuje Šinková.
Deti sa najviac rozvíjajú pri hračkách s takzvaným otvoreným koncom. Ide najmä o jednoduchšie hračky.
„Pretože musia oveľa viac rozmýšľať, čo s nimi robiť. Je krásne vidieť, ako si dokážu poradiť aj s obyčajnými kamienkami. Deti sú naozaj veľmi tvorivé a kreatívne, keď im ponúkneme možnosti,“ dodáva psychologička.
„A potom sú tu hračky, ktoré deťom neponúknu takmer nič. Pozornosť dieťaťa, zmysel hry aj jeho rozvoj sú v takom prípade minimálne,“ hovorí expertka Marková.
Psychologička uvádza, že deti vo veku od dvoch do piatich rokov sa dokážu samostatne hrať s jednou hračkou približne šesť až osem minút. Ak sa do hry zapojí aj dospelý, výdrž sa môže predĺžiť na 20 minút až polhodinu.
„Čím je dieťa staršie, tým sa predlžuje aj jeho výdrž, pozornosť a schopnosť sústrediť sa,“ dodáva Šinková.
Podľa odborníčky by si mali rodičia pri kúpe dávať pozor najmä na hračky z čínskych e-shopov, ktoré kupuje približne pätina z nich. Vo väčšine prípadov nespĺňajú európske bezpečnostné normy. Pokiaľ ide o počet darčekov, inšpiráciou môže byť napríklad pravidlo troch hračiek.
„Rodič kúpi niečo, čo dieťa chce, niečo, čo potrebuje, a niečo, čo si môže prečítať. Myslím si, že by sa rodičia mohli týmto pravidlom inšpirovať. Deti budú spokojnejšie, dlhšie sa hrať a detské izby budú aj o niečo príjemnejšie,“ uzatvára Marková.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo