Tunel Višňové síce otvoria už o pár dní, no výstavba posledného chýbajúceho úseku D1 sa komplikuje. Úrad pre verejné obstarávanie nariadil súťaž zrušiť a vyhlásiť ju nanovo. V tendri našiel zásadné pochybenie.
Vodiči sa po desiatkach rokov dočkali otvorenia tunela Višňové, pozornosť sa tak teraz obracia na posledný dielik skladačky s názvom diaľnica D1 – úsek Turany-Hubová.
Diaľničiari na túto stavbu za približne miliardu a pol vypísali tender minulý rok v lete. Prišli však námietky uchádzačov, a tak začal súťaž preverovať Úrad pre verejné obstarávanie. Po takmer roku a pol prišiel výsledok.
Šéf úradu nariadil zrušenie tendra a zároveň prikázal súťaž vypísať nanovo. Tvrdí, že kým štát v podmienkach tendra obmedzoval výstavbu tunelov cez subdodávateľské firmy, v samotnej zmluve pre víťaza súťaže už táto podmienka nebola. Víťaz by tak v podstate mohol dať tunely stavať niekomu inému.
„Túto požiadavku nepremietli do zmluvy a už im bolo jedno, kto vo finále diaľnicu postaví a či to bude stopercentná subdodávka,“ vysvetlil predseda ÚVO Peter Kubovič.
Diaľničiari majú možnosť ešte rozhodnutie zvrátiť, no iba cestou súdu.
„Rozhodnutie považujeme za nesprávne a poškodzuje záujmy Slovenskej republiky. Toto ma naozaj veľmi nahnevalo,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).
Dodal, že prípravné procesy sa tým vrátili o dva roky naspäť a štát to stojí miliardu eur. Podľa Ráža úrad údajne vlani ešte tvrdil, že tender je v poriadku.
Otázkou ostáva, prečo to národná diaľničná spoločnosť neurobila. Aj odborník na dopravu Ondrej Matej tvrdí, že stačilo zmluvu v súťažných podkladoch opraviť. Rozhodnutie považuje za správne. Tvrdí, že tender bol od začiatku nastavený nesprávne.
Minister oznámil, že diaľničiari ihneď začali s prípravou novej súťaže. Plánujú sa obrátiť aj na súd. Ráž zároveň šéfovi ÚVO odkázal, že ak v spore ministerstvo uspeje, bude za to niesť zodpovednosť.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo