Páči sa vám tichá a úsporná jazda, no máte pocit, že elektromobil by vás obmedzoval? Zoznámte sa s hybridmi – autami, ktoré poháňa spaľovací motor aj elektromotor. Popíšeme vám ich princíp, výhody a ukážeme, pre koho sa hodia.
Hoci za západnou Európou v tomto stále zaostávame, čoraz viac elektromobilov sa objavuje aj na našich cestách.
Hovoríte, že je to vďaka dotáciám? Musíme vás vyviesť z omylu – na Slovensku bolo posledné kolo štátnych dotácií v roku 2019. Odvtedy nedostanete od štátu na kúpu elektromobilu jediný cent.
Ľudia skrátka začali objavovať ich výhody. Medzi tie najväčšie patrí mimoriadna úspornosť – náklady na nabíjanie viete pokojne stlačiť aj pod polovicu nákladov na palivo pre spaľovacie auto. Navyše, ak máte na dome fotovoltiku, môžete jazdiť zadarmo na elektrinu vyrobenú zo slnka (ak teda nepočítame vstupnú investíciu do fotovoltického systému).
Ďalšími výhodami elektromobilov sú tichá jazda, plynulé rozbiehanie bez preraďovania prevodových stupňov či rýchla reakcia na plynový pedál.
Má elektromobil aj nevýhody? Minimálne, aj to len pre určité skupiny ľudí.
Niekomu, kto napríklad potrebuje najazdiť tisícky kilometrov týždenne po diaľniciach a nechce tráviť čas nabíjaním, bude lepšie s naftovým autom. Trošku obmedzujúci môže byť aj pre ľudí v panelákoch, kde dostupnosť nabíjania nie je ideálna. Záleží však na spôsobe používania, jazdených trasách a možnostiach nabíjania napríklad v práci.
Ak si z akéhokoľvek dôvodu nedokážete predstaviť život s elektromobilom, no radi by ste si užívali jeho výhody, môže pre vás byť zaujímavým kompromisom hybrid.
Hybridné autá totiž majú oba druhy pohonu – spaľovací motor aj elektromotor. Ten spaľovací je väčšinou zážihový (benzínový). Naftové hybridy nájdete na trhu len výnimočne, keďže naftový motor je drahší a výrobcom sa ich veľmi neoplatí vyrábať
Ako teda také hybridy fungujú?
Záleží na jazdnom režime, ktorý si môžete zvoliť. V plne automatickom režime hybrid sám volí druh pohonu alebo jeho kombináciu. Auto sa napríklad môže rozbiehať pomocou elektromotora, pričom spaľovací motor sa naštartuje až po dosiahnutí určitej rýchlosti.
Elektromotor môže spaľovaciemu tiež pomáhať v prípade požiadavky na vyšší výkon. To sa stáva napríklad pri rýchlom predbiehaní, na diaľnici či pri jazde do kopca. Obzvlášť užitočné to je pri ťažkých autách, napríklad typu SUV, ktoré sú vďaka pomoci elektromotora omnoho živšie.
Vo všetkých spomínaných prípadoch je motor bežného spaľovacieho auta najviac namáhaný a má najvyššiu spotrebu. Elektromotor tak pomôže znížiť spotrebu, hlučnosť, a tiež opotrebenie spaľovacieho motora – teda predĺžiť jeho životnosť.
Hybridy šetria palivo dvoma spôsobmi. Prvým je, že pri nečinnosti dokážu spaľovací motor vypnúť a naštartovať ho automaticky až v prípade potreby.
Tým druhým je rekuperácia. Tento pojem označuje stav, keď uvoľníte plynový pedál a brzdíte elektromotorom. Ten sa v tejto situácii zmení na generátor elektriny – začne tak auto brzdiť a vyrobenou elektrinou dobíjať batériu. Elektrinu z batérie potom môžete využiť v spomenutých jazdných režimoch ako rozbiehanie na elektrinu či pomoc spaľovaciemu motoru.
A tu prichádzame k hlavnému rozdielu medzi dvoma typmi hybridov. Tým prvým je „klasický“ hybrid, označovaný skratkou HEV (Hybrid Electric Vehicle). Ten má pomerne malú batériu, často s kapacitou iba 1 až 2 kWh. Vďaka nej prejde čisto na elektrinu iba pár kilometrov, potom už musí do hry vstúpiť spaľovací motor.
HEV nemôžete nabíjať zo zásuvky, nedávalo by to pri takej malej batérii ani zmysel. Hodí sa teda najmä do mestskej či prímestskej premávky. Ak jazdíte prevažne po diaľniciach, jeho úspornosť sa nemusí prejaviť v takej miere. Na diaľnici totiž udržujeme ustálenú rýchlosť a rekuperácie je omnoho menej ako v meste či medzi mestami.
Plug-in hybrid (skratka PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) má o niečo väčšiu batériu, často je to aj vyše 10 či 15 kWh. V praxi tak dokáže jazdiť ako čisto elektrický automobil desiatky kilometrov, pri niektorých modeloch je to až okolo 100 km.
PHEV teda prináša to najlepšie z oboch svetov. V meste či pri dochádzaní mimo mesta môžete pokojne jazdiť na elektrinu. Zároveň nie ste obmedzení dojazdom v takej miere ako s elektromobilom, keďže máte kedykoľvek po ruke spaľovací motor. Stačí natankovať a máte razom ďalších 700 km dojazdu.
Ak však chcete dosiahnuť čo najväčšiu úsporu, mali by ste jazdiť na elektrinu čo najviac – v praxi to znamená vyrážať na cestu s plne nabitou batériou a nabíjať vždy, keď je možnosť.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo