Muž zverejnil to, čo sa dialo za múrmi nemocnice v Nových Zámkoch. Otec podľa neho prišiel po vlastných, no o 7 hodín bol mŕtvy. Zdravotnícke zariadenie nám poskytlo reakciu.
Muž sa s hrozným zážitkom posťažoval na sociálnej sieti. Opisuje v ňom, ako podľa neho funguje centrálny príjem Fakultnej nemocnice s poliklinikou Nové Zámky.
Celé sa to odohralo 10. decembra tohto roka, kedy syn priviezol otca približne o 17.15 h na centrálny príjem.
„Pacient mal bolesti brucha, vracal, začínal byť dehydratovaný, do nemocnice však prišiel ešte na vlastných nohách. Pred príchodom do nemocnice syn pacienta kontaktoval konkrétneho lekára, že otcovi (pacient s kolostómiou) je zle, ktorý ich už v priestoroch urgentu čakal,“ začína popis celého procesu.
Otca vyložil z auta pri dverách na urgent a auto išiel odstaviť ďalej, aby nezavadzalo sanitkám. „Pokým sa syn ponáhľal, zastavil ho ochrankár a neoblomne požadoval odstaviť auto na vonkajšie parkovisko, lebo nemôže parkovať vo dvore. Neakceptoval, že pacient čaká na doprovod a lekár na pacienta,“ hovorí ďalej.
Lekára medzičasom odvolali na operáciu, ten mal však požiadať sestričky na centrálnom príjme, aby sa pacientovi venovali. „Po príchode syna na urgentný príjem pani na informáciách spoza okienka hneď pri príchode oznámila, že budú dlho čakať, je tam veľa ľudí, na pacienta sa však ani nepozrela,“ tvrdí sťažovateľ.
Vinu zvaľuje na triediaci systém, ktorý pacientov rozdeľuje podľa dôležitosti ťažkostí. Po dvoch hodinách sa stav otca mal zhoršovať, nevládal sedieť a ľahol si na lavičky. „Prichádzajúci ošetrovateľ ho odviezol na posteľ na urgentnom príjme, kde ho už syn nemal pod dohľadom a ďalej čakal,“ dodáva.
Po ďalších dvoch hodinách sestrička synovi oznámila, že pacienta nemá kto zobrať na röntgen, tak ho tam zobral sám. Po návrate na príjem okolo 22:00 h zaklopali a sestrička im oznámila, že lekár tam nie je a treba čakať.
„Zo snímky by už bolo každému jasné, že pacient má črevnú nepriechodnosť. Po prezretí snímky lekárom sa veci konečne pohli, a urgent bol zrazu urgentom a pacient rýchlo prevezený na chirurgiu, za pár minút na CT a cca 22:30 h bolo rozhodnuté, že ide na operáciu. Po 10 minútach od začiatku operácie nastala zástava srdca, oživovali cca 1 hodinu, neúspešne,“ uzatvára tragické rozprávanie.
So žiadosťou o stanovisko k prípadu sme oslovili aj zdravotnícke zariadenie, kde sa to odohralo.
„Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky vyjadruje úprimnú ľútosť nad úmrtím pacienta a rodine zosnulého vyslovuje úprimnú sústrasť. Každá strata blízkeho človeka je mimoriadne bolestivá a chápeme emócie, ktoré s takouto situáciou prirodzene súvisia,“ uvádza hovorkyňa Lucia Hamran Kollárová.
Na Urgentnom príjme FNsP Nové Zámky je podľa nej zavedený najmodernejší systém triáže podľa medzinárodných štandardov. Tento systém neurčuje poradie ošetrenia podľa času príchodu pacienta, ale výlučne podľa závažnosti jeho zdravotného stavu.
Prioritu majú pacienti v život ohrozujúcich stavoch a pacienti privezení rýchlou zdravotnou záchrannou službou. Najdlhšia čakacia doba pre pacientov bez ohrozenia života je 120-240 min.
„Závažnosť zdravotného stavu posudzuje skúsená triážna sestra na základe informácií, ktoré pacient alebo jeho sprievod poskytne pri príchode na urgentný príjem. Zároveň stav pacientov v čakárni prehodnocuje v čase- čím sa zabezpečuje rýchla pomoc v prípade zmeny zdravotného stavu,“ dodáva Hamran Kollárová.
„V predmetnom prípade sprievod pacienta uviedol, že zdravotné ťažkosti trvajú od rána a neuviedol ďalšie okolnosti, ktoré by naznačovali akútnosť či bezprostredné ohrozenie života. Na základe týchto informácií bol pacient zaradený do príslušnej triážnej kategórie a doprovod bol oboznámený s predpokladanou dlhšou čakacou dobou,“ opisuje, čo sa dialo za múrmi nemocnice.
Následne podľa nej opustili priestory urgentného príjmu a viac sa k triážnej sestre nevrátili, čím sa pacient dostal mimo dohľadu zdravotníckeho personálu.
„Triážna sestra tak nemala možnosť priebežne prehodnocovať jeho zdravotný stav ani zistiť jeho zhoršenie v reálnom čase. Aj napriek výraznej vyťaženosti urgentného príjmu akútnymi pacientmi privezenými rýchlou záchrannou zdravotnou službou bol pacient prijatý na ošetrenie do ambulancie v časovom rámci do 120 minút od príchodu na urgentný príjem, čo zodpovedá štandardom pre danú triážnu kategóriu,“ argumentuje nemocnica.
Podrobnosti k zdravotnému stavu pacienta ani jeho liečby poskytovať nemôžu z dôvodu ochrany osobných údajov.
„Pokiaľ ide o parkovanie v priestore pred urgentným príjmom, platí tam prísny zákaz zastavenia osobných motorových vozidiel. Dôvodom je zabezpečenie nepretržitého prístupu vozidiel rýchlej zdravotnej pomoci a záchrannej zdravotnej služby, ktoré privážajú pacientov v bezprostredne život ohrozujúcich stavoch,“ uzavrela hovorkyňa.
Cez Vianoce zrejme spôsobilo požiar Betlehemské svetlo:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo