Ak všetko pôjde hladko, nové súpravy by sa mohli na koľajniciach objaviť už o dva roky.
Súčasný vozový park je zastaraný. Mnoho vlakových súprav je aj v 21. storočí stále bez klimatizácie, WiFi či informačných systémov, na ktoré sme zvyknutí zo zahraničia.
Z pohľadu veku vlakov to tiež nie je oslnivé. Priemerný vek súprav u nás je 16 rokov, viac ako polovica flotily je staršia ako 10 rokov. Často sú tak poruchové a ťažké je to aj so zháňaním náhradných dielov.
ZSSK vyhlásila od januára do marca tohto roka päť veľkých tendrov, spolu v hodnote vyše miliardy eur. Jasným cieľom je dostať viac ľudí do vlakov z preplnených ciest. Víziou je okrem toho aj stabilita, kvalitnejšie služby a udržateľné financovanie.
„Ukazuje sa, že ZSSK dokáže mať pripravené projekty, čo je na Slovensku zriedkavosťou. Dokáže aj čerpať prostriedky. Z operačného programu predchádzajúceho obdobia vyčerpali všetko na 100 percent v požadovaných termínoch. Je to dobrá správa pre cestujúcich, lebo vozne budú modernejšie, kvalitnejšie a zároveň to zníži prevádzkové náklady. Staré vozne si vyžadujú neustálu údržbu, čím ďalej, tým väčšiu,“ zhodnotil Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo