Zrušenie pravidelnej sonografie prsníkov ako súčasti gynekologických prehliadok vyvolalo medzi ženami otázky aj obavy. Odborníci však ubezpečujú, že dôraz sa presúva na modernejšie metódy a dôležitú úlohu zohráva aj samovyšetrenie.
V oblasti gynekologickej starostlivosti prichádzajú významné zmeny, ktoré vyvolali medzi mnohými ženami otázky aj obavy. Jednou z najzásadnejších je zrušenie pravidelného preventívneho sonografického vyšetrenia prsníkov, ktoré bolo doposiaľ bežnou súčasťou gynekologických prehliadok.
Toto rozhodnutie už teraz vyvoláva znepokojenie medzi pacientkami. Mnohé ženy totiž vnímali sonografiu ako dôležitý nástroj včasného odhalenia rakoviny prsníka.
Rádiologička a konzultantka Národného onkologického inštitútu (NOI) pre skríning rakoviny prsníka Alena Kállayová však situáciu upokojuje. Podľa nej ide len o prechodnú fázu, počas ktorej sa systém preorientuje na modernejšie a presnejšie diagnostické metódy.
Podľa odborníčky je kľúčový najmä aktívny prístup samotných pacientiek. „Opakovane sa preukázalo, že tie, ktoré si pravidelne kontrolujú prsia samy, dokážu ochorenie odhaliť skôr než pri bežných prehliadkach. Táto forma prevencie má často väčší prínos,“ vysvetlila Kállayová.
Odporúča, aby si každá žena raz mesačne, ideálne po menštruácii, dôkladne prezrela prsníky a všímala si prípadné zmeny. Nie každá odchýlka musí hneď znamenať rakovinu, no môže signalizovať zdravotný problém, ktorý si zaslúži pozornosť odborníka.
Zvýšenú pozornosť venuje zdravotnícky systém ženám z rizikových skupín, najmä tým, u ktorých sa rakovina prsníka vyskytla v rodine. V takýchto prípadoch sú pacientky častejšie posielané na špecializované vyšetrenia vrátane genetických testov, čo umožňuje včasnejšie a cielenejšie kroky v prevencii.
Zmeny síce môžu vyvolávať neistotu, no odborníci zdôrazňujú, že ide o posun k efektívnejšej a individuálnejšej starostlivosti. V centre pozornosti ostáva zdravie žien s väčším dôrazom na osvetu, na edukáciu a na vlastnú zodpovednosť za svoje telo.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo