Štát ide bojovať proti nebezpečným vodičom. Posilniť sa má ochrana chodcov na priechodoch, sprísnia sa sankcie pre cestných pirátov a zmeny čakajú aj elektrické kolobežky. Návrh je aktuálne v medzi rezortnom pripomienkovom konaní.
Najzásadnejšia pripravovaná zmena sa týka chodcov na priechodoch. Chodec bude mať po novom prednosť už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť. Stále však nebude môcť naň vojsť náhle. Vodič bude povinný jazdiť pred priechodom takou nízkou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohol zastaviť.
Štát chystá bič aj na cestných pirátov. Za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa bude považovať už prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci alebo mimo obce o viac ako 40 km/h.
Výšky pokút ostávajú rovnaké, ale upraviť by sa malo rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút. Po novom vodič zaplatí už pri prekročení rýchlosti v obci napríklad o 31 km/h a viac takú istú pokutu, akú by pred tým zaplatil až pri nameraní rýchlosti o 51 km/h.
Mesiace sa špekulovalo aj o zavedení bodovacieho systému, aký je napríklad v Česku. Nakoniec sa však predĺži iba lehota evidovania troch závažných priestupkov, známych aj ako pravidlo trikrát a dosť, z 12 mesiacov na 24. To má podľa rezortu vnútra pomôcť zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s následkami na životoch a zdraví.
Aj ďalšia zmena je namierená voči nezodpovedným vodičom. Rozšíri sa okruh priestupkov, ktoré bude možné riešiť cez objektívnu zodpovednosť, teda tak, že vám pokuta príde poštou. Pribudne jazda v protismere, nezapnutý pás či používanie mobilu za volantom.
Zmeny sa týkajú aj elektrických kolobežiek. Kým v súčasnosti môžete jazdiť aj po chodníku, no nesmiete prekročiť rýchlosť chôdze, po novom majú elektrické kolobežky z chodníkov zmiznúť.
Jedinou výnimkou budú deti a ich sprievod. Kolobežkári tak už budú mať rovnaké povinnosti ako cyklisti. Má to ochrániť chodcov. V zákone sa zároveň zavádza nová kategória pre tento typ vozidiel.
Ďalšia navrhovaná zmena nepoteší taxikárov. Rezort vnútra chce pre nich zrušiť výhodu jazdiť v takzvaných BUS pruhoch. Bude to možné len tam, kde to dovolí dopravná značka. Taxikári sú proti tomu, tento návrh budú pripomienkovať.
„Je to zlé riešenie pre všetkých, nielen pre taxikárov. Taxikári z ulíc nezmiznú a budú len zdržiavať ostatných vodičov, ktorí sa ponáhľajú v špičkách. Nechápeme to,“ vraví Branislav Masár z Asociácie Taxi Slovenskej Republiky.
Novinky sa nevyhnú ani autoškolám. Rezort vnútra navrhuje vodičský kurz rozdeliť. Kým neabsolvujete skúšku z teórie, tak vás v autoškole nepustia za volant, teda na praktickú časť kurzu. Je to opatrenie, aby sa do premávky nedostali žiaci, ktorí neovládajú napríklad dopravné značky.
„Ja si myslím, že to bude pre nich plus, lebo v teoretickej časti sa naučia všetky zásady bezpečnej jazdy. V druhej časti, keď pôjdeme na jazdu, žiak už bude poznať križovatky, dopravné značky a bude vedieť, ako sa má v danej situácii zachovať,“ hodnotí návrh inštruktor v autoškole v Nových Zámkoch Ladislav Káplócký.
Pôvodne rezort vnútra uvažoval, že uvoľní nulovú toleranciu alkoholu za volantom stanoví ju na 0,2 promile. Do návrhu sa to nakoniec nedostalo.
Ak zmeny schváli vláda a parlament, platiť by mali od decembra, v prípade chodcov či autoškôl navrhujú účinnosť počas budúceho roka.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo