Správne triediť odpad dokážu už škôlkari. Učia sa cez rozprávky, hry či opravy starých vecí – a nové návyky si často nosia aj domov. Rodičov tak vychovávajú späť.
Triedenie odpadu sa stáva súčasťou života mnohých detí už od útleho veku. Nie však vďaka školským laviciam, ale najmä cez príklad dospelých. „Deti sa učia napodobňovaním. Ak vidia, že rodičia triedia odpad, berú to ako prirodzenú súčasť každodenného života,“ hovorí Zuzana Gallayová z občianskeho združenia Živica.
Ako zdôrazňuje, samotné triedenie je len jedným z krokov. V rámci programu Zelená škola, do ktorého je zapojených 180 škôl po celom Slovensku, učia deti a učiteľov myslieť komplexne.
Pomáha im v tom aj takzvaná odpadová pyramída – jednoduchá pomôcka, ktorá deťom vysvetľuje, že najdôležitejšie je odpad najprv odmietnuť, potom minimalizovať, znovu použiť, opraviť, a až nakoniec recyklovať.
„Veľa ľudí si myslí, že recyklácia je riešenie. Ale v roku 2025 už vieme, že len triediť nestačí,“ dodáva Gallayová. V praxi to znamená napríklad používať vlastnú fľašu namiesto kupovania nápojov v obaloch, alebo nosiť tašku na nákupy, aby sme zbytočne nebrali plastové vrecká.
Vzdelávanie detí o odpade by podľa nej malo začínať už od dvoch rokov – podobne, ako ich učíme umývať si ruky po toalete. Malé deti zaujmú rozprávky, tie väčšie hádanky a projekty, kde sa učia aj opravovať staré veci. V školách zapojených do Zelených škôl sa deti zúčastňujú napríklad aj workshopov o recyklácii elektroniky.
A funguje to aj opačne – deti si nové návyky často prenášajú domov a edukujú späť svojich rodičov.
„Rodičia nám dávajú spätnú väzbu, že deti ich upozorňujú: mama, ty to nerobíš správne. A to je ten moment, kedy sa začínajú meniť aj domácnosti,“ uzatvára Gallayová.
Pozrite si pokračovanie reportáže, v ktorom sa dozviete viac:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo