Slovenka oblieka svetové hviezdy v Hollywoode. Kostýmová dizajnérka Lenka Padyšáková dobýja filmový priemysel (príbeh)

Slovenka oblieka svetové hviezdy v Hollywoode. Kostýmová dizajnérka Lenka Padyšáková dobýja filmový priemysel (príbeh)
Kostýmová dizajnérka Lenka Padyšáková si sama navrhla a ušila šaty na premiéru filmu Zdroj: Archív respondentky

Morgan Freeman, Josh Duhamel či Jason Momoa. Aj to sú hviezdy, s ktorými spolupracovala kostýmová dizajnérka Lenka Padyšáková. Pred rokmi odišla žiť do zahraničia a dnes patrí medzi uznávané osobnosti amerického filmového priemyslu.

Z Novej Dubnice až do Hollywoodu. Kostýmová dizajnérka Lenka Padyšáková, ktorá žije v zahraničí vyše 20 rokov, z toho 10 v Los Angeles, sa stala rešpektovanou súčasťou filmového sveta. Je príkladom sily talentu, pracovitosti a slovenskej húževnatosti.

Rovnako ako mnohé malé dievčatá, aj ona rada obliekala bábiky. V dvanástich rokoch už šila oblečenie pre seba.

Po skončení módneho návrhárstva na odevnej priemyslovke v Trenčíne odišla Lenka do Berlína. Tam pracovala pre módneho návrhára Karla Kratochwila.

„Ako módna dizajnérka som robila s kožušinou a kožou. Bola to super príležitosť, ale ja som chcela ďalej študovať, takže moje kroky viedli do Londýna,“ hovorí Lenka.

Rok žila aj v Ríme, čo ju priviedlo k tvorbe kostýmov do kabaretov a divadiel.

Absolvovala prestížnu London College of Fashion, ktorú navštevovali aj návrhári ako Jimmy Choo či Jonathan Anderson.

„Zoznámila som sa s viacerými ľuďmi a dostala sa k filmom. Vtedy som si uvedomila, že chcem tvoriť kostýmy pre postavy,“ opisuje zlomový moment.

Lenka externe šila kostýmy aj pre Lady Gaga, absolvovala stáž u svetoznámej módnej ikony Vivienne Westwood. „Keďže som celkom vysoká a štíhla, bola som pre ňu aj takzvaná fitting model, to znamená, že priamo na mne robila jednotlivé skúšky,“ vraví Lenka. Za najväčšiu skúsenosť však považuje prácu na Westwoodovej kolekcii Golden Label.

Jej to však nestačilo, chcela sa posúvať ďalej. Vždy túžila odísť do Los Angeles a jej láska k filmom toto želanie ešte viac prehĺbila. Keď prišla príležitosť, neváhala ani sekundu. Na druhom konci sveta nikoho nepoznala a všetko si musela budovať sama.

Vďaka svojej pracovitosti sa jej podarilo dostať do únie kostýmových dizajnérov. „Pokiaľ chcete pracovať vo filmovej tvorbe na vyššej úrovni, musíte patriť do určitej únie vášho odboru. Nie je jednoduché sa do nich dostať,“ ozrejmila.

Neskôr sa stala členkou Televíznej akadémie, ktorá hlasuje na cenách Emmy Award. Pár mesiacov pred hlasovaním na Emmy dostáva Lenka ako členka akadémie pozvánky na viaceré premietania a akcie seriálov a filmov, kde sa bežne stretáva s celebritami, ako sú Renée Zellweger, Nicole Kidman, Demi Moore, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista či Gary Oldman.

Prečítajte si tiež:

Kostýmy pre Josha Duhamela skúšali u neho doma

Lenka pracovala na desiatkach úspešných filmov a seriálov. V týchto dňoch vyjde film Off the Grid v hlavnej úlohe s Joshom Duhamelom. „Kostýmy sme skúšali priamo u neho doma. Pôsobil veľmi uvoľnene a príjemne, mal doma aj rodinu, všetci boli veľmi milí,“ hovorí s úsmevom.

Na filme The Ritual Killer spolupracovala s Morganom Freemanom, ktorého považuje za hereckú legendu. „Je veľká hviezda. Padla mi sánka, ako si dokázal zapamätať svoje dlhé repliky po jednom prečítaní scenára vzhľadom na svoj vek,“ priznáva kostýmová dizajnérka, ktorá pracovala aj na sci-fi filme Venom.

Peter Stormare, Greg Kinnear, Kate Hudson, Dylan Sprouse, James Cosmo a Maisie Williams sú ďalšie herecké mená, s ktorými Lenka pracovala.

Podľa jej slov občas musí byť v istom zmysle aj psychoterapeut. „Musíte vedieť, ako s nimi komunikovať,“ podotkla o svetových hviezdach.

Veľký dojem na ňu urobil James Cosmo, ktorému na natáčanie našla oblek. „Bol z neho taký unesený, že si ho chcel odkúpiť, pretože nie je jednoduché na jeho postavu zohnať oblek,“ hovorí, že to sú pre ňu najkrajšie momenty zadosťučinenia skvele odvedenej práce.

„Pracovala som aj na seriáli Physical, kde hlavnú rolu stvárnila Rose Byrne. Išlo o prostredie z 80. rokov. Veľa outfitov sme šili na mieru, ale navštevovali sme aj rôzne vintage trhy a súkromných vintage zberateľov, kde sme objavovali úžasné kúsky slávnych svetových módnych návrhárov,“ povedala, keďže zbožňuje totiž dobové filmy, bavia ju najmä 30. až 60. roky minulého storočia.

„Mám však rada osobnosti, keď každá postava má svoj charakter, musí niečím vynikať a byť špecifická,“ ozrejmila.

Prečítajte si tiež:

Jej pracovný deň

Základom jej práce je príprava a komunikácia, aby predišla zmenám počas natáčania na pľaci. Veľkú rolu zohráva aj logistika. „Príprava na projekt je zdĺhavá, ale aj natáčanie je časovo náročné, občas je to menší chaos,“ priblížila.

Každý deň je iný. „Záleží na tom, v akom štádiu príprav je film, na ktorom pracujem. Keď je na začiatku, tak ide o komunikáciu s režisérom, sú dni, keď robím takzvané ‚mood boardy‘, teda nástenky kostýmov, kde dávam dohromady inšpirácie. Rovnako komunikujem s hercami, chodíme nakupovať, skúšame outfity, vybavujem telefonáty, objednávam materiály. Po skúšaní oblečenia prichádza na rad opäť komunikácia, dolaďovanie, čo treba zúžiť, vymeniť, doobjednať,“ opisuje svoju prácu.

Kostýmy je však potrebné aj zasadiť do prostredia, v ktorom sa budú jednotlivé scény odohrávať, či bude herec mokrý, špinavý, či bude mať kaskadérov alebo dvojníkov.

„Nechcela by som byť v ich koži. Ľudia okolo, svetlá, kamery, nie je to jednoduché,“ podotkla. Základom pre ňu je, aby sa herci a herečky cítili v jej kostýmov dobre a spokojne. Aby splynuli s postavou, ktorú hrajú.

Prečítajte si tiež:

Hollywood sa zmenil

Hollywood v súčasnosti už vyzerá úplne inak, ako keď sem Lenka pred desiatimi rokmi prišla.

„Hovorí sa, že je mŕtvy. Je to iné. Streamingové platformy chcú všetko lacnejšie, preto som posledné filmy točila v Mississippi. Produkcie sa snažia robiť najmä v Európe, hlavne v Londýne, Írsku, potom Austrálii či na Novom Zélande a v Novom Mexiku. Točí sa veľa aj v Rumunsku alebo Maďarsku,“ vraví Lenka.

Podľa jej slov sa toho veľa zmenilo, filmový priemysel už nie je taký, ako ho svet kedysi poznal. „Niekedy sa na jednom filme pracovalo viac ako rok, dnes je to všetko rýchlo, rýchlo, rýchlo,“ hovorí.

Všetky podujatia a odovzdávania rôznych filmových cien sa však stále konajú v Hollywoode. „Los Angeles je aj napriek tomu stále ‚mekka‘ filmového priemyslu,“ podotkla.

Nie všetko je však pozitívne a ružové, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Lenku prekvapila neúprimnosť a zákernosť ľudí. „Dokážu kedykoľvek zradiť. To je veľký rozdiel oproti nám Slovákom. Sebavedomie Američanov je na vysokej úrovni. Tu v Los Angeles chce byť každý niekto,“ priznáva.

Podľa jej slov využívajú ľudí na to, aby sa dostali na určitú pozíciu a zabúdajú na tých, ktorí im pomohli. „V Londýne som sa s tým nestretávala, tam sa mi zdal každý priateľský a uvoľnený, bez plánu, ako vás využiť,“ poznamenala.

To, že pochádza z Európy, považuje za veľké plus. „Máme iné zmýšľanie, považujú ma za exotickú, pretože mám úplne inú energiu, širšie vzdelanie s dôrazom na všeobecnú znalosť,“ doplnila Lenka.

Prečítajte si tiež:

Vlastná tvorba

Popri filmových kostýmoch sa Lenka venuje aj vlastnej značke, v ktorej dáva voľnosť svojej kreativite.

Momentálne sa sústreďuje na ženskosť a pracuje predovšetkým s talianskym hodvábom. „Som v rozpoložení, kedy ma baví ľahkosť, elegancia a individualita. Využívam potlače Brigitte Bardot, Audrey Hepburn alebo Marilyn Monroe. Moja tvorba je naozaj oslavou ženskosti,“ opísala.

Využíva aj techniku paličkovanej čipky, ktorú sa naučila na Slovensku. Inšpiruje sa z každej strany.

Na akcii, ktorú nedávno zorganizovala vďaka českému konzulátu, chcela verejnosti priblížiť, aké je to robiť kostýmový dizajn tak, že splynie s filmom, ale zároveň dotvára príbehu a postavám charakter. Predstavila na nej aj svoju novú kolekciu s názvom Keď sa móda stretne s Hollywoodom.

„Nie vždy sa hovorí o kostýmoch, nepíše sa o kostýmových dizajnéroch tak často. Ak má postava na sebe zlý kostým, zabudnete na príbeh, ktorý sa odohráva vo filme, pretože sa naň neviete sústrediť. Divák si ani neuvedomuje, aké sú kostýmy dôležité,“ zhodnotila Lenka.

Prečítajte si tiež:

Pre americké občianstvo nevidela svadby bratov

Slovenka získala americké občianstvo. Keď vďaka svojej pracovitosti získala víza, snažila sa požiadať o zelenú kartu.

„Trvalo to niekoľko rokov, menili sa prezidenti, menil sa systém. Nemohla som cestovať, nevidela som svadby mojich bratov, veľa som toho obetovala. Bol to náročný proces s veľa otáznikmi, ale mnoho ľudí mi na tejto ceste pomohlo,“ spomína.

Po piatich rokoch od získania zelenej karty požiadala Lenka o občianstvo, čo sa jej podarilo. Pohovor na občianstvo mala práve počas nakrúcania jej ďalšieho filmu The Neglected, ktorý vyjde koncom tohto roku.

Lenka na Slovensko nechodí často. Naposledy bola pred dvomi rokmi. „Veľmi rada by som chodila na Slovensko častejšie a aj by som tam celkom rada bola súčasťou pracovného projektu,“ dodala na záver.

Kulisy, kostýmy, masky. Výroba televízneho seriálu nie je vôbec jednoduchá. Pozrite si archívnu reportáž magazínu Reflex o markizáckom hite Sľub:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Exkluzívne

Dôležité udalosti