Pokrok v stavbe diaľnice D1, tunel Višňové už má hotovú vozovku. Posilnila sa aj železničná doprava

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Minister dopravy Jozef Ráž informoval o stavbe diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala. Ide o známy úsek s tunelom Višňové.

„Dnes máme naozaj významný míľnik v tejto stavbe. Pred pár hodinami nám vyšiel takzvaný finišer z druhej rúry, a tým pádom máme v oboch tuneloch vybehovanú vozovku,“ povedal na úvod minister dopravy Jozef Ráž.

Dodal, že ide o naozaj veľmi dobrú správu. Zosúladenie technológa a zhotoviteľa stavby bolo podľa neho náročné.

„Nachádzame sa opäť o výrazný krok bližšie k tomu, aby sme túto stavbu tak, ako máme v pláne, odovzdali do užívania čo najskôr,“ uviedol.

Prečítajte si tiež:

Chcú to stihnúť ešte tento rok

Zmluvný termín je momentálne vo februári 2026, no podľa Ráža stále dúfajú, že sa to podarí do konca tohto roka. 

„Stavebná časť je vo veľkej miere hotová. V tuneli dobiehajú práce na asfaltovaní chodníkov a obrubníkoch,“ doplnil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček.

Povedal aj, že najviac práce bude teraz v technickom sektore. 

Okrem diaľnice sa Jozef Ráž zúčastnil aj dvoch ďalších významných udalostiach v oblasti rozvoja dopravy na Slovensku.

Prečítajte si tiež:

Nový nástupný priestor

Na Železničnej stanici Štrbské Pleso, konkrétne pri koľaji č. 11, vznikol nový nástupný priestor. Vďaka jeho realizácii je podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) namiesto dvoch spojených súprav ku koľaji č. 9 možné viesť ešte jednu samostatnú súpravu ku koľaji č. 11.

Ide teda o kapacitné zvýšenie o 50 percent, ktoré výrazne prispeje k plynulejšiemu a pohodlnejšiemu odbavovaniu cestujúcich najmä počas turistickej sezóny. Slávnostného otvorenia sa v utorok zúčastnil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD), informovali z odboru komunikácie a marketingu ŽSR.

„Som rád, že sa nám podarilo tento projekt zrealizovať, pretože sa ním výrazne zvýši pohodlie a zážitok z jazdy pre všetkých cestujúcich. Vďaka novému nástupišťu sme mohli pridať až 12 vlakov denne navyše. Budú teda jazdiť častejšie a nápor turistov, kvôli ktorému boli vlaky v hlavnej sezóne často až preplnené, sa oveľa lepšie rozloží,“ povedal Ráž.

„Tatranskí obyvatelia a návštevníci si zaslúžili lepšie cestovanie verejnou dopravou. Áno, niekomu môže prekážať zdraženie cestovného, no každý, kto sa na to pozerá jasne, vidí, že sa na trať zrazu zmestí viac súprav a cestujúci už nezažívajú tlačenicu,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Prečítajte si tiež:

Posilnená železničná doprava

Zrealizované nástupište pri koľaji č. 11 s dĺžkou 33 metrov a šírkou tri metre je navrhnuté tak, aby zodpovedalo technickým aj bezpečnostným štandardom modernej železničnej infraštruktúry.

„Vďaka vybudovaniu nového nástupišťa sme mohli od soboty 12. júla výrazne posilniť dopravu na ozubnicovej železnici v smere Štrba - Štrbské Pleso a späť. Denne tu jazdí ďalších 12 posilových vlakov a celkovo tak v letnej sezóne na ozubnicovej trati vypravujeme už 26 spojov denne. Pre cestujúcich to znamená, že každú hodinu budú môcť využiť až dva vlaky ZSSK za sebou, v intervale len osem minút,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

„Predĺženie nástupišťa je významným krokom k zlepšeniu dopravy v Tatrách. Na trase Štrbské Pleso - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica - Poprad sa pracuje na zefektívnení železničného spojenia. Ide o komplex opatrení, ktoré sa nám podarilo dohodnúť s Ministerstvom dopravy SR. Jedným z prvých krokov bolo zvýšenie počtu vlakových spojov. S tým však úzko súvisí aj potreba rozšírenia kapacít na perónoch, a preto sme sa pustili do stavebných úprav nástupišťa na Štrbskom Plese. Cieľom je zvýšiť úroveň cestovania a zlepšiť kvalitu služieb,“ uviedol primátor mesta Vysoké Tatry Jozef Štefaňák.

Celkové náklady na výstavbu dosiahli 119.946,90 eura a zhotoviteľom bola spoločnosť TSS Grade, a. s.

Prečítajte si tiež:

Tunel Španí Háj

Železnice SR (ŽSR) spúšťajú razenie kľúčového objektu modernizácie trate Poprad - Košice, tunela Španí Háj neďaleko obce Vydrník v okrese Poprad.

Pri východnom portáli tunela za účasti ministra dopravy SR Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) v utorok požehnali sochu svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov.

Minister pri tejto príležitosti uviedol, že tunel v podstate spája východ a západ krajiny a verí, že sa zhotoviteľovi podarí naplniť harmonogram prác a prvé vlaky týmto úsekom prejdú koncom roka 2027.

Minister dodal, že tunel predstavuje s dĺžkou 711 metrov technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 kilometrov za hodinu. Zároveň sa vďaka nemu zvýši bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.

„Je to jediný železničný tunel, ktorý máme aktuálne vo výstavbe. Veľmi želám zhotovovateľom, aby sme nemali prácu navyše a nedošlo k predlžovaniu termínov,“ podotkol.

Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom. Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik doplnil, že celkové náklady na výstavbu tunela dosiahnu zhruba 33 miliónov eur a čas na zhotovenie diela je 18 mesiacov.

Prečítajte si tiež:

Ide o železničný dvojkoľajový tunel

„Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou. Z celkovej dĺžky bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41.000 kubických metrov horniny vrtno-trhacími prácami, respektíve strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13.000 kubických metrov betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19.000 kubických metrov,“ objasnil zástupca zhotoviteľa Vladimír Kotrík.

V rámci stavby sa uskutočnila aj takzvaná geologická úloha, ktorej cieľom bolo podrobne preskúmať geologické prostredie budúceho tunela Španí Háj, stanovenie hydrologických pomerov a ostatných parametrov, aby sa eliminovali riziká spojené s budúcim razením tunela.

V rámci archeologického prieskumu sa v stavbou dotknutých lokalitách identifikovali nálezy z mladšej bronzovej doby, ako aj obdobia „sťahovania národov“. Práce si vyžiadali nasadenie špičkovej techniky, a to konkrétne georeferencovaného 3D skenovania a monitoringu rádioaktivity.

Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad - Tatry - Vydrník v dĺžke 14 kilometrov. Zhotoviteľom celej stavby je Združenie pod Dubinou a celková zmluvná hodnota zákazky dosahuje 368,9 milióna eur bez DPH. Financovanie je zabezpečené z fondov Európskej únie (Program Slovensko) a zo štátneho rozpočtu.

Viac sa o tuneli Višňové dozviete v priloženom zázname brífingu zo štúdia TN live.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti