Ak let mešká, neznamená to automaticky nárok na odškodnenie. Najmä ak ide o takzvané „vonkajšie okolnosti“.
Dovolenková sezóna vrcholí a Slováci sa rozcestovali po svete za nezabudnuteľnými zážitkami. Každý rok však pribúdajú aj dovolenkári, ktorí by na niektoré zážitky najradšej zabudli. Najmä ak za vysnívaným oddychom pri mori odletia o deväť hodín neskôr, ako by mali, a na kompenzáciu pokazených prázdnin čakajú už takmer rok.
Gémešiovci sa minulý rok rozhodli stráviť dovolenku v rezorte na Severnom Cypre. Nastal deň D a rodina so zbalenými kuframi prechádzala check-inom na letisku. Plánovaný odlet mal byť o pol štvrtej popoludní. Lietadlo sa však na letisku nenachádzalo.
„Došla za nami pani a povedala, že budeme mať meškanie. Spýtali sme sa jej, či veľké alebo malé. Povedala, že ešte nevedia. Zrazu nám začali rozdávať nejaké kupóniky. To bolo vlastne to jediné, čo sme ako kompenzáciu dostali,“ hovorí poškodený Lukáš Gémeši.
Rodina sa spolu s ostatnými dovolenkármi dostala do odletovej haly až pol hodinu po polnoci. Na Cyprus odleteli po vyše deväťhodinovom čakaní. Let trval štyri hodiny a spolu s odbavením a ubytovaním bol výsledok nasledovný:
„Skrátka – deň dovolenky fuč. To znamená, že z pôvodne necelých siedmich nocí zrazu zostalo len šesť a to nás trápi najviac,“ vysvetľuje Gémeši.
Po skrátenej dovolenke začali zisťovať, aké majú práva a na čo majú nárok. Let meškal pre technickú poruchu, lietadlo museli vymeniť, a teda zodpovednosť za omeškanie nesie letecká spoločnosť. Mali preto nárok na finančnú kompenzáciu. Najskôr oslovili cestovnú kanceláriu, cez ktorú si zájazd zakúpili.
„Povedali mi, že všetko treba riešiť s leteckou spoločnosťou. Tak sme kontaktovali priamo spoločnosť Air Horizont. Komunikovali sme s piatimi - šiestimi kontaktmi, ktoré nám poskytli,“ opisuje muž.
„Odpoveď bola stále rovnaká: Ďakujeme za pripomienku. Vašou žiadosťou sa budeme zaoberať. Veľmi nás to mrzí. Ospravedlňujeme sa. Majte trpezlivosť,“ dodáva.
Trpezliví sú už takmer rok. Výsledok? Letecká spoločnosť dodnes žiadnu kompenzáciu za meškanie letu nevyplatila.
„Ak let mešká, má cestujúci nárok na finančnú kompenzáciu vo výške 250 až 600 eur. Pri letoch do 1500 kilometrov je to 250 eur, pri letoch medzi 1500 a 3500 kilometrami je výška kompenzácie 400 eur. Ak je destinácia vzdialenejšia ako 3500 kilometrov, cestujúci má nárok na 600 eur,“ vysvetľuje riaditeľka Európskeho spotrebiteľského centra Katarína Zalaiová.
V prípade Gémešiovcov by malo ísť o sumu 1600 eur, teda 400 eur na osobu.
„Došlo ku kombinácii rozsiahlych a často nepredvídateľných vonkajších okolností vrátane štrajkov riadiacich letov, nedostatku personálu na letiskách a nepriaznivých poveternostných podmienok v regiónoch. Tieto faktory výrazne zvýšili počet prijatých sťažností v našej sieti. Ak prípad spĺňa kritériá, cestujúci dostanú zákonom stanovenú kompenzáciu. Oneskorenie nás mrzí. Môžeme vás uistiť, že prípad je zaradený na spracovanie a bude príslušne vyriešený,“ tvrdí letecká spoločnosť.
Zalaiová upozorňuje, že ak let mešká, neznamená to automaticky nárok na odškodnenie. Najmä ak ide o takzvané „vonkajšie okolnosti“.
„Ide predovšetkým o vypuknutie konfliktu v danej destinácii, štrajk personálu na letisku alebo živelné pohromy,“ vysvetľuje odborníčka.
Ak však máte na kompenzáciu nárok a rozhodnete sa riešiť situáciu sami - bez využitia sprostredkovateľských firiem - na webe prepravcu vyhľadajte a vyplňte reklamačný formulár a odošlite ho leteckej spoločnosti. Na záver ešte niekoľko praktických rád, čo všetko si môžete nárokovať, ak vaše lietadlo mešká viac ako tri hodiny.
„V prvom rade máte nárok na jedlo a nápoje. Čo si kúpite na letisku, odkladajte si bločky, prípadne si ich odfoťte. Ľudia ich často vyhadzujú a potom im už nikto nič nepreplatí. Ak je let zrušený a ste na letisku, môžete mať nárok aj na ubytovanie v hoteli. Ak vám ho letecká spoločnosť nezabezpečí, zaplaťte si ho sami a opäť si uschovajte bločky, ktoré vám preplatia,“ radí Zalaiová.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo