Pre Slovensko je dohoda Európskej únie a USA mimoriadne dôležitá. Vysoké clá by dusili našu ekonomiku a pripravili státisíce ľudí o prácu.
Pre Slovensko je dohoda Európskej únie a USA mimoriadne dôležitá. Vysoké clá by dusili našu ekonomiku a pripravili státisíce ľudí o prácu.
Kým vo firmách zavládol po zverejnení „magickej pätnástky“ mierny optimizmus, vo vláde sa opäť črtá konflikt. Andrej Danko odkázal premiérovi Ficovi, že je mu z neho smutno.
Hoci premiér zvyčajne nešetrí kritikou voči Európskej komisii, túto dohodu privítal a pochválil najmä svojho bývalého straníckeho kolegu.
„Je to dobrý výsledok vyjednávania komisára Maroša Šefčoviča, ktorého eurokomisia posiela na tie najťažšie misie,“ vyhlásil Robert Fico.
Strana Hlas má podobný názor. Proti premiérovi sa však postavil najmenší koaličný partner.
„Je mi smutno, ako sa k tomu vyjadruje prezident aj premiér, a ešte aj chvália Šefčoviča,“ reagoval Danko.
„Je to veľká prehra Európskej únie. Trump dosiahol všetko, čo chcel,“ tvrdí poslanec Marián Viskupič zo strany SaS.
„Ako Európa sme ustúpili šikane Donalda Trumpa a doplatí na to aj Slovensko, ktoré bude zasiahnuté najviac,“ myslí si Michal Šimečka z Progresívneho Slovenska.
„Naša vláda nevznikla na to, aby sme nekritizovali Ursulu von der Leyen. Spolu sme ju kritizovali na námestiach za nákup vakcín, a teraz ju, pán Robert Fico, podporujete?“ odkazuje premiérovi Danko.
Fico upozorňuje, že „diabol je skrytý v detailoch“.
„Všetkých nás bude zaujímať, čo presne obnáša záväzok únie nakúpiť americké energie za 750 miliárd dolárov a zvýšiť investície do amerických zbrojoviek,“ dodáva premiér.
Clá sa týkajú každého z nás - možno viac, než si myslíme. Automobilový priemysel totiž zamestnáva až 10 % Slovákov. Nová dohoda môže spôsobiť pokles produkcie aj v slovenských fabrikách.
Dobrou správou pre výrobcov automobilov je však to, že konečne existuje dohoda.
„Kým sme ju nemali, mohlo sa stať, že na polceste niekde na kontajnerovej lodi vznikne rozhodnutie, že clo bude 30 %, 20 % alebo iné. Zákazník tak nevedel, koľko ho vozidlo bude stáť,“ vysvetľuje viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.
Prepúšťanie zatiaľ neavizuje žiadny veľký zamestnávateľ.
„Zatiaľ nemáme stanoviská analytikov, ktorí by mali spočítať, čo táto dohoda môže priniesť. Potom budeme múdrejší, aby sme zbytočne nestrašili, kým to nie je potrebné,“ hovorí prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov Rastislav Machunka.
Ekonomický denník The Wall Street Journal odhaduje, že clá spôsobia pokles európskeho HDP o 0,3 %. Najviac má utrpieť Nemecko, od ktorého je slovenská ekonomika silne závislá.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo