Umelá inteligencia (AI) už dnes mení spôsob, akým sa učíme, pracujeme aj komunikujeme.
Najnovší prieskum AI Kompas 2025 prináša prvé komplexné dáta o tom, ako deti, rodičia a učitelia na Slovensku a v Česku využívajú AI a čo od nej očakávajú.
Z výsledkov vyplýva, že deti majú výrazný náskok pred dospelými. Rodičia sú otvorení, no opatrní a učitelia často narážajú na nedostatok podpory.
O využívaní umelej inteligencie sme sa rozprávali s autorkou prieskumu Miroslavou Hapalovou.
„Deti a tínedžeri nielen že využívajú umelú inteligenciu častejšie, no sú aj sebavedomejší v hodnotení svojich znalostí. Na Slovensku sa ukázalo, že až 70 percent detí na druhom stupni základných škôl a na stredných školách využíva AI pri príprave do školy,“ uviedla Hapalová.
Dodala, že 80 percent detí a tínedžerov využíva AI aj vo voľnom čase. Pri dospelých ľuďoch ide o približne polovicu učiteľov a menej ako polovicu rodičov, ktorí umelú inteligenciu používajú pravidelne.
Hapalová opísala, že pri rodičoch ide pri jej používaní o zmes rezervovanosti a záujmu. Očakávajú od škôl, že sa v nich deti naučia s umelou inteligenciou pracovať.
Ich očakávania sa však do praxe nepremietajú, iba približne štvrtina učiteľov využíva AI pri vyučovaní. Oproti napríklad učiteľom v Česku sú tí slovenskí rezervovanejší v tom, či treba deti viezť k učeniu práve s umelou inteligenciou. Tretina sa vyjadrila, že deti by ju mali používať iba minimálne.
Vedenia škôl má však iní názor. Sú v tejto otázke otvorenejší a podporujú zavádzanie AI do vyučovania.
To, aké problémy by mohli vzniknúť pri implementovaní AI do vzdelania, sa dozviete v priloženom rozhovore s Miroslavou Hapalovou zo štúdia TN live.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo