Výrazná zmena pre vodičov seniorov. Na povinné prehliadky by mali začať chodiť vo vyššom veku

Výrazná zmena pre vodičov seniorov. Na povinné prehliadky by mali začať chodiť vo vyššom veku
Ilustračná snímka. Zdroj: TV Markíza

Novela zákona z dielne poslanca Ľubomíra Vážneho má tiež definovať hodnotu rýchlosti chôdze, a to na šesť kilometrov za hodinu.

Veková hranica povinnej lekárskej prehliadky u vodičov sa má zvýšiť. Po novom by ju každých päť rokov museli absolvovať vodiči od 70 rokov, nie od 65 rokov, ako je to v súčasnosti.

Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú poslanci v utorok posunuli do druhého čítania. Stojí za ňou koaličný poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Prečítajte si tiež:

Akceptovaná má byť aj prehliadka u všeobecného lekára

„Dostupné štatistiky Prezídia Policajného zboru za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo, zo 65 na 70 rokov,“ argumentoval.

Vodiči po dosiahnutí veku 80 rokov by museli v prípade schválenia zmeny absolvovať prehliadku každého 2,5 roka.

Poslanec chce novelou zároveň odstrániť duplicitu pri lekárskych prehliadkach. Navrhol preto, aby sa vodičom akceptovala aj preventívna prehliadka u všeobecného lekára, ak bola vykonaná v roku, v ktorom vznikla povinnosť absolvovať prehliadku podľa zákona o cestnej premávke.

„Takúto preventívnu prehliadku možno považovať za náhradu len vtedy, ak fyzická osoba o jej vykonanie výslovne požiada a lekár vykoná všetky úkony ustanovené na posúdenie zdravotnej spôsobilosti vodiča,“ ozrejmil.

Prečítajte si tiež:

Bezpečnosť chodcov

Novela má tiež zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Má sa ňou v zákone definovať hodnota rýchlosti chôdze, a to na šesť kilometrov za hodinu.

Vážny to odôvodňoval narastajúcim počtom kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom.

„Bude to mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov,“ dodal.

Návrhom Ľubomíra Vážneho sme sa venovali aj v reportáži, ktorú si môžete pozrieť nižšie: 

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti