• TVNOVINY.sk
  • Domáce
  • Doprava
  • Slovenskí vodiči zbytočne riskujú život. Pätina jazdí po meste bez pásu, každý ôsmy účastník nehody je nepripútaný

Slovenskí vodiči zbytočne riskujú život. Pätina jazdí po meste bez pásu, každý ôsmy účastník nehody je nepripútaný

Bezpečnostný pás v aute.
Ilustračná snímka. Zdroj: Profimedia.sk

Vodiči najčastejšie jazdia nepripútaní najmä pri kratších presunoch v rámci mieste a obcí. Práve tam je však riziko nehody najväčšie.

Slovenskí vodiči pravidelne jazdia nepripútaní. Policajné štatistiky ukazujú, že v ostatných troch rokoch nebolo pripútaných 12 percent účastníkov dopravných nehôd, teda približne každý ôsmy. 

Najmenej pásy „obľubujú“ v Košickom, Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najlepšie je na tom Žilinský kraj. 

Zo štatistík tiež vyplýva, že nepripútaní jazdia omnoho častejšie muži než ženy. 

Vodiči podceňujú riziko a jazdia bez pásov najmä pri kratších presunoch. 

„Najlepšie výsledky majú vodiči na diaľniciach, kde sa nepripúta asi 9 percent vodičov. Mimo obce je to už 11 percent, no v mestách a dedinách až 21 percent, teda každý piaty vodič. A práve v obci, kde je hustá premávka a časté križovatky, je riziko nehody najväčšie,“ hovorí Roman Török z ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež:

Časté výhovorky

Dlhoročný lekár záchrannej služby Michal Pečík tvrdí, že už zrážka pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu môže nepripútaného človeka vážne zraniť, prípadne aj usmrtiť. 

Neobstojí podľa neho ani výhovorka, že na zadných sedadlách sa pripútať netreba. Záchranár vysvetľuje, že pri náraze sa telo nepripútanej osoby podľa rýchlosti, pri ktorej k nemu dôjde, mení až na 30-násobok svojej hmotnosti. 

Napríklad 100-kilový človek tak môže pôsobiť na okolie silou troch ton.

„To je ako keby na vás spadlo osobné auto. Nepripútaný pasažier tak neohrozuje iba seba, ale aj celú posádku. Ak ho v danej rýchlosti vymrští na spolujazdca, na mieste ho môže zabiť,“ hovorí.

Pečík tiež pripomína, že bezpečnostný pás je na Slovensku povinný a pokuta v prípade kontroly nehrozí len vodičovi, ale aj všetkým nepripútaným spolujazdcom. Poisťovňa taktiež môže pri nepripútaní v prípade nehody krátiť plnenie.

„Z môjho pohľadu dlhoročného profesionálneho záchranára nie je vlastne používanie bezpečnostných pásov predmetom diskusie. Jednoducho, kým nemajú všetci vo vozidle zapnuté bezpečnostné pásy, s vozidlom sa nepohnem,“ vyhlásil Pečík. 

Navyše, všetky ochranné systémy v aute sú prispôsobené tomu, že vodič aj všetci pasažieri majú zapnutý pás. 

„Aj ten najinteligentnejší systém ráta s tým, že pasažieri budú pripútaní,“ konštatoval Milan Kočka, generálny riaditeľ lokálneho zastúpenia značky Toyota.

Pozrite si aj príspevok o tragickej nehode na juhu Slovenska. Okrem mladej ženy zahynulo aj ročné dieťa a šesťdňový novorodenec: 

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti