V bezpečnosti zaostávame. Moderné systémy by totiž nehodám, aká bola zrážka rýchlikov v okrese Rožňava, mohli zabrániť. Slovensko nimi však disponuje len na minime tratí. Susedné Česko ich má desaťnásobne viac.
Po dramatickej nehode dvoch vlakov treba nájsť odpoveď na otázku, prečo sa vlaky zrazili. Jednou z verzií je ľudská chyba.
V takomto prípade by kolízii zabránil zabezpečovač známy ako ETCS. Tento digitálny systém komunikuje medzi vlakom a železničnou infraštruktúrou. V prípade hroziacej kolízie dokáže vlak spomaliť alebo úplne zastaviť.
„Na tratiach, kde je tento systém inštalovaný, tak vie plnohodnotne zabrániť takýmto nehodovým udalostiam. Aby tento systém fungoval, musia ním byť vybavené nielen traťové úseky, ale aj všetci dopravcovia. Momentálne ide o to, aby sme ako Slovenská republika išli týmto smerom,“ hovorí Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Tento systém u nás implementovali na asi 200 kilometroch hlavných tratí medzi Bratislavou a Žilinou, čo predstavuje len 26 percent.
„Česi mali takýchto nehôd pomerne dosť, a preto zaviedli už od tohto roku výhradnú prevádzku systému ETCS na vybraných hlavných tratiach,“ uviedol Jiří Kubáček, expert na železnice a vlakovú dopravu.
Česko má systémom ETCS pokrytých 2000 kilometrov, čo je desaťnásobne viac než Slovensko. Treba však povedať, že oproti našim susedom máme približne tretinu tratí.
„O tom, že Česko potrebuje jednotný, plošný a na ľudskom faktore nezávislý systém zabezpečenia, bolo rozhodnuté v roku 2017, a to na základe predchádzajúceho pokynu Európskej komisie,“ poznamenal Dušan Gavenda z českej Správy železníc.
Podľa tejto inštitúcie sa investícia vyplatila. Zabezpečovač v niekoľkých prípadoch preukázateľne zabránil nehodám.
„Máme aj starší systém, ktorý sa používal v Československu. Ten síce nedokázal vlak zastaviť na červenú, ale vždy informoval rušňovodiča o tom, že mu tam tá červená svieti. Na tomto úseku nie je ani jeden z tých systémov,“ tvrdí Matej Ferencei, podpredseda Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov.
Riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik na otázku, kedy budeme mať ETCS sieť na väčšine tratí, odpovedal: „Budete už na dôchodku.“
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo