Nie každý si môže len tak sadnúť do kokpitu a pilotovať lietadlo. Bezpečnosť a správne vyškolenie sú prvoradé

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Svet, ktorý kedysi patril len vtákom, dnes patrí aj nám. Pri lietaní sa odpútavame od zeme nielen fyzicky, ale aj myšlienkami. Piloti si so sebou nesmú brať žiadne pozemské starosti a musia sa plne sústrediť len na svoj let.

V stredu sa začala dvojdňová konferencia o bezpečnosti lietania na letisku pri Lučenci.

Samotný vznik slovenskej leteckej federácie tiež súvisí s bezpečnosťou. Kedysi nadšenci lietania stúpali k oblakom aj na doma zostrojených mašinách.

„Účelom tejto federácie bolo zaevidovať a združiť všetkých tých, ktorí mali vyrobené kadejaké lietajúce aparáty a nelegálne lietali vo vzdušnom priestore. Vytvárali nebezpečné situácie pre všetkých užívateľov vzdušného priestoru,“ vysvetlil prezident SLF Marián Sluk.

Prečítajte si tiež:

Pravidlá lietania

Okrem toho začali všetkých členov vzdelávať o pravidlách lietania.

„Ľudia sú zvyknutí na pravidlá cestnej premávky, ale pravidlá vzdušnej premávky boli tiež stanovené, len ľudia si mysleli, že ich nemusia dodržiavať,“ dodal Sluk.

Kľúčom k bezpečnému návratu na zem je plánovanie trasy. Profesionálny rešpekt a pokora sú nevyhnutne pre každého pilota. Počasie môže prerušiť aj dlho plánovaný let.

„Najdôležitejšie je naučiť sa pri výcviku povedať nie, dnes neletím,“ povedal inštruktor lietania Jozef Jankovič.

Najčastejšou príčinou leteckých nehôd je zlyhanie ľudského faktora.

„Veľakrát je to únava. Piloti sú preťažení. Alebo aj nevycvičenosť, niektorí piloti preceňujú svoje sily,“ poznamenal vedúci Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru MD SR Juraj Gyenes.

Prečítajte si tiež:

Letecké nehody

Aj majster tesár sa niekedy utne. Prezident federácie má za sebou nepríjemnú skúsenosť, pri ktorej takmer prišiel o život. Pri letovej skúške nového lietadla mu po vzlete vypol motor.

„Spadol som do lesa a lietadlo začalo horieť. Bol tam jeden anjel strážny volá sa Ľubor Lehner, ktorý v tej chvíli zrovna išiel vyvenčiť psa a z kabíny ma vytiahol. Za 40 sekúnd boli dve explózie a lietadlo zhorelo úplne do tla,“ popísal Sluk.

„Musíme sa držať stavu počasia, teploty, hustoty... Všetko si musíme správne napočítať a potom môžeme letieť. Keď to spravíme, dopadne to úspešne,“ doplnil Jankovič.

Tento rok na Slovensku evidujú 12 leteckých nehôd a päť vážnych incidentov. Tých menších bolo vyše 800.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti