Vo všeobecnosti platí, že spracovať vraky môže len autorizované stredisko. Je to presný a veľmi prísny postup.
Košická megaskládka áut, ktorú od včera skúma enviropolícia, otvorila mnohé ďalšie otázky o bezpečnosti vrakovísk. Nie všetci podnikatelia však podnikajú bez povolenia.
Pozreli sme sa, čo všetko musí také auto vrakovisko dodržať, aby autá neskončili ako nebezpečný odpad niekde pohodené v prírode.
Ak už auto z nejakého dôvodu doslúži smeruje na spracovanie do autorizovaného centra. To buď spadá priamo pod predajcov, alebo ide o firmu certifikovanú na spracovanie nebezpečného odpadu.
V prípade vrakoviska pri Košiciach už v minulosti existovalo podozrenie aj súdne rozhodnutie, že tu nie je všetko v poriadku. Teraz sa na to detailne pozrie enviropolícia, ktorá vrak po vraku skúma, či nebolo poškodenie životné prostredie.
Niektoré autá tam neboli spracované bezpečne a podľa našich zistení tam mnohé vozidlá boli nazvážané už pred 15-timi rokmi.
Vo všeobecnosti platí, že spracovať vraky môže len autorizované stredisko. Tých je na Slovensku oficiálne 43, z toho 6 pribudlo v tomto roku.
Je to presný a veľmi prísny postup. Vrakovisko auto aj odhlási z registra, ku ktorému má prístup iba v prípade, že spĺňa všetky podmienky prevádzky. Niektoré súčiastky idú do šrotu, niektoré na ďalšie zhodnotenie.
Za jedno auto získava vrakovisko od štátu 28 eur. Niektorí hovoria, že málo, no v rámci okolitých štátov dosť. Pre porovnanie, napríklad v Českej republike spracovateľ vraku nedostane od štátu nič.
Náklady na likvidáciu auta sa podľa vrakovísk pohybujú v rozmedzí 135 až 250 eur. Pre ilustráciu - takzvané buchnutie airbagu profesionálmi vyjde na 6 eur. Problémové pri spracovaní sú najmä molitany a plasty.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo