Slovensko sa chce výrazne posunúť dopredu v zabezpečení na železniciach. Pomôcť by malo aj takmer 5,3 milióna eur na anti-kolízny systém, ktoré sme získali z eurofondov.
Odborník tento postup chváli, no upozorňuje, že je to iba prvý krôčik na dlhej ceste k bezpečným železniciam.
Aj nedávna nehoda dvoch vlakov pri Jablonove nad Turňou naplno odhalila, kde slovenská železnica krváca najviac.
Investičný dlh do modernizácie s každou ďalšou garnitúrou narastá a my len hasíme problémy, ktorým sa dalo predísť systematickými krokmi.
Napríklad proti-kolíznym systémom ETCS, ktorý vlaky v prípade hroziacej zrážky včas zastaví. Ten však musí byť kompletný.
„Slovensko musí spraviť všetko preto, aby železničná doprava bola bezpečná, a aby sa také nehody už nestávali,“ hovorí Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.
„ETCS pomôže nielen zvýšiť bezpečnosť a plynulosť, ale nám aj tú ekonomiku, pretože napríklad pri prechode štátnych hraníc nemusíme už prepriahať iný rušeň, ale tento pôjde do zahraničia,“ tvrdí Miroslav Hopta, člen predstavenstva ZSSK Cargo.
„Napríklad Česká republika na koridore, ktorý priamo nadväzuje na náš koridor na česko-slovenskej hranici, tam je už nevyhnutná prevádzka s vozidlom, ktoré má funkčné ETCS,“ dodáva riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Európska komisia nám kompletne zafinancuje vybavenie systémom ETCS v 29 rušňoch národného dopravcu a 23 pre nákladné Cargo.
„Táto investícia je dôležitá nielen pre Slovensko, ale aj pre okolité krajiny, ako Česko, Rakúsko, Poľsko a Maďarsko, ktoré sú všetky navzájom súčasťou prepojenej Európy,“ dodáva riaditeľka DG Move z Európskej komisie Magda Kopczyńska.
Celkovo z tohto balíka eurofondov v rámci nástroja CEF poputuje na Slovensko v najbližších rokoch 135 miliónov EUR. Okrem vybavenia systémom ETCS peniaze pôjdu aj na nákup nových strojov.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo