Zatiaľ nie je jasné, či pri nehode zlyhal ľudský faktor, technika alebo oboje. Dôležité je, aby boli zverejnené a realizované nápravné opatrenia. V rozhovore k nedeľňajšej (9. 11.) zrážke vlakov pri Pezinku o tom informoval odborník na vlakovú dopravu Ondrej Matej.
Podľa odborníka zatiaľ nemožno hovoriť o zlyhaní systému, no opakované nehody v priebehu jedného mesiaca považuje za jasný signál, že niečo v železničnej doprave nefunguje, ako by malo.
„Je dôležité počkať na výsledky vyšetrovania, či zlyhal ľudský faktor, technika alebo súbeh obidvoch. Veľmi dôležité bude, aby sme sa všetci pýtali a boli zverejnené nápravné opatrenia aj z predchádzajúcich nehôd,“ povedal odborník na vlakovú dopravu.
Podľa neho je problémom investičný dlh a chýbajúci systém ETCS na väčšine tratí. „Ono nás to začína dobiehať, investičný dlh. Systém ETCS funguje len vtedy, keď všetky vozidlá aj celá trať sú vybavené týmto systémom. Vlak, ktorý sa ocitol na nesprávnej koľaji, nebol vybavený ETCS systémom, a vtedy je to v zásade polofunkčný systém,“ upozornil Matej.
Odborník Ondrej Matej upozornil, že najväčším problémom slovenských železníc nie je len nedostatok financií, ale neschopnosť štátu efektívne využívať už pridelené peniaze. Projekty modernizácie tratí meškajú, zmluvy sa nepodpisujú a čerpanie eurofondov viazne. Zároveň podľa neho chýba politická vôľa určiť, kde sa šetriť nesmie, pretože ide o otázku bezpečnosti.
„Nie je problém v tom, že by neboli peniaze, ale že ich nevieme čerpať. Je neprípustné, aby šesť mesiacov po ukončení verejného obstarávania nebola podpísaná zmluva so zhotoviteľom. Chýba politická vôľa povedať si, čo je priorita,“ povedal odborník.
Celý rozhovor s odborníkom si môžete pozrieť vo videu nižšie.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo