Čínske e-shopy ruinujú slovenské firmy: Dizajny aj fotky im vykradli a predávajú ako vlastné

Čínske e-shopy ruinujú slovenské firmy: Dizajny aj fotky im vykradli a predávajú ako vlastné
Zdroj: Reflex

Objednávky spadli o 50 %. Fotky produktov im miznú z webu a objavia sa na Temu.

Zariadenie do domácnosti za pár eur, doplnky a šperky za pár centov či oblečenie za tretinu ceny oproti bežným obchodom. Takto to vyzerá v lacných čínskych e-shopoch. Na prvý pohľad lákavé a výhodné ceny nás motivujú k nákupu. Má to však aj odvrátenú stránku – na týchto portáloch predajcovia často ponúkajú veci, ktoré v skutočnosti nevznikli v ich hlave.

Preberú dizajn od malých tvorcov a vytvoria lacnú napodobeninu. V takejto situácii sa ocitli aj dve malé slovenské značky.

Prečítajte si tiež:

Masívne sa na sociálnych sieťach sťažujú tvorcovia malých značiek z celého sveta. Mnohým z nich čínsky e-shop ukradol dizajny, odkopíroval fotografie z webu a napodobeniny ich produktov predáva za zlomkové ceny a v pochybnej kvalite.

Do tejto nepríjemnej situácie sa dostala aj Michaela, ktorá už roky vyrába kvetinové doplnky.

„Minulý rok, v máji, keď sa nám začala sezóna, tak nám v podstate klesli objednávky až o 50 %, pretože mali veľmi agresívnu reklamu na Googli a tá veľmi cielila na náš produkt,“ vysvetľuje Michaela Ďurišová, majiteľka handmade značky.

Prečítajte si tiež:

Produkty stiahnu, no po chvíli sa objavia

Keď svoj príbeh zverejnila, ozvala sa jej slovenská ambasáda v Číne a snažila sa jej pomôcť.

„O praktikách čínskych e-shopov náš zastupiteľský úrad už v minulosti formálne upovedomil relevantné čínske úrady a dotknuté produkty boli z čínskych webových stránok stiahnuté,“ uviedla hovorkyňa ministerstva zahraničia Lenka Záteková.

Situácia sa na chvíľu upokojila, no po pár týždňoch na ňu jej vlastné fotky na čínskom e-shope začali vyskakovať znova.

„Momentálne sa tam objavujú naše produkty. Oni stiahnu tri produkty, štyri sa tam potom zasa objavia a my to zasa nahlásime a opätovne to zasa stiahnu,“ hovorí Ďurišová.

Prečítajte si tiež:

Ambasáda tvorcov vyzýva, aby prípady nahlásili na polícii. My sme sa im opätovne ozvali tiež. Autorka chcela vidieť, ako napodobeniny vyzerajú, a tak si ich z Číny objednala.

„Kvalitou boli tie kvietky iné. Nebolo to technicky správne spracované, dokonca aj tlačili produkty, trčali im tam drôty a bolo to veľmi silno napáchnuté chemikáliami. My si naozaj dávame záležať na výrobe a nevyrába to žiaden stroj, ale vyrábajú to naozaj ľudské ruky s láskou,“ vysvetľuje majiteľka značky.

Okrem Michaely sa s podobnými problémami stretla aj ďalšia značka, ktorá vyrába oblečenie. Na čínskom e-shope našla skopírovanú fotografiu košele zo svojej ponuky.

„Bežný spotrebiteľ, ak nájde tú istú fotku, tak od nej očakáva, že sú to nejaké previazané, spriaznené firmy a neráta s tým, že niekto si jednoducho protiprávne skopíruje fotku iného, ktorú má na internete. Takže fotky môžu spôsobiť, že niekto sa chcel priživiť na dobrom mene slovenského výrobcu. Takže môžeme hovoriť o nejakom nekalom súťažnom konaní,“ hovorí právnik Ivan Syrový.

Prečítajte si tiež:

Temu tvrdí, že má systém, ktorý má chrániť značky

Vo veci sme oslovili aj čínsky online obchod Temu. Tí tvrdia, že majú vlastný ochranný systém, do ktorého sa môžu registrovať značky z celého sveta. Výrobcovia tam zadajú svoje vlastné údaje a fotky a ak by sa niekto pokúsil vydávať za nich, systém ich odhalí.

„Temu je online trhovisko, kde svoje produkty ponúkajú externí predajcovia. Naše pravidlá zakazujú predajcom porušovať práva iných. Aby sme tomu predišli, využívame automatizované systémy kontroly a zároveň to kontrolujú aj ľudia,“ tvrdí Temu.

Podľa informácií od e-shopu sú už niekoľko mesiacov súčasťou tejto databázy aj dve spomínané značky. Jedna z nich tvrdí, že sa jej aj napriek tomu fotky z času na čas na webe objavia. A tak premýšľala, že by si dala svoje produkty patentovať. „Aktuálne je to tak, že by sme si museli spraviť patent na každú jednu čelenku, čo by bolo pre nás veľmi neekonomické, pretože takýto jeden patent sa pohybuje v hodnote niekoľkých stoviek eur a to by sme museli urobiť patenty pre každú krajinu,“ hovorí Ďurišová.

„Z fotky je jasné, že ide o veľmi výrazný zásah do autorského práva autora. Ak slovenský web mal oprávnenia fotografa – lebo takéto fotky spravidla robia naozaj profesionáli – a zavesili to na web, tak oni na to mali licenciu od autora, toho fotografa. Ale autor ani oni nikde nedali súhlas, aby niekto iný mohol ich fotku spracovať, upravovať, najmä si ju dávať za vlastnú a využiť ju a pripodobniť tomu aj to oblečenie, ktoré predáva,“ vysvetľuje právnik.

Prečítajte si tiež:

Podľa právnika celú situáciu komplikuje aj fakt, že internetový predajca sídli mimo Európskej únie. Michaela sa tejto tvorbe venuje už 13 rokov a zvykla si, že jej produkty z času na čas niekto skopíroval. Nikdy však nie tak masovo.

„Doteraz som to nejako neriešila. Skôr som to brala ako nejakú česť, že si nás všímajú a že je to proste svojím spôsobom aj super, že nás kopírujú. Ale začalo to byť pre mňa veľmi náročné, keď mi to začalo zasahovať do môjho podnikania a naozaj nám klesli tržby o 50 percent. Najťažšie bolo vysvetľovať našim zákazníkom, že produkty, ktoré si u nás kúpite, nie sú v takej kvalite ako na Temu, a že my tie produkty si vyrábame úplne od piky, od základu – že je to naša tvorba,“ hovorí výrobkyňa.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Reflex

Dôležité udalosti