Česká skúsenosť ukazuje, že ETCS znižuje nehody. Na Slovensku ho má len zlomok lokomotív a tratí

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Na Slovensku nehody odhalili slabiny železničného zabezpečenia. Moderné systémy sú zatiaľ len čiastočne nasadené.

Nehode nezabránili ani vyspelé technológie. Na tomto úseku sú totiž najúčinnejšie zabezpečovacie systémy už nainštalované.

Len zmodernizované železnice nestačia. Čo zafungovalo v Česku a ako je to na Slovensku?

Najmodernejšia železničná trať u nás je vybavená inovatívnym zabezpečovacím systémom ETCS, ktorý má viacero úrovní: jednotku – zobrazenú žltou farbou, a dvojku, modernejšiu – zelenú.

Zdroj: Televízne noviny Markíza

Obe sú u nás len na zlomku tratí. Ako to funguje, vysvetlil expert na železničnú dopravu Ondrej Matej:

„Obe umožňujú zastaviť vlak v prípade, že zlyhá ľudský faktor. Ale len za predpokladu, že všetky zúčastnené osoby a všetky lokomotívy sú týmto systémom vybavené,“ hovorí expert.

A práve tu vznikol včera večer problém – systém ETCS mala len jedna lokomotíva.

V Česku k zelenej a žltej farbe pribudla aj červená. Tá označuje trate, kde môžu jazdiť vlaky výhradne s týmto systémom. Ide o 620 kilometrov tratí, a stále pribúdajú. Podľa Českej správy železníc systém predčil očakávania a preukázateľne zabránil viacerým nehodám.

„Keby nebola táto technológia na hlavnej trati, dnes by sme konštatovali veľmi škaredé čísla, čo sa týka nielen zranených,“ hovorí expert.

Zdá sa, že to nebol ojedinelý incident. Počas víkendu mala podobná situácia nastať aj v bratislavskej Rači. K zrážke však stihli zabrániť. Kompetentní však systémové zlyhanie odmietajú.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Krimi

Dôležité udalosti