Dve podobné zrážky vlakov v krátkej dobe: Minister dopravy tvrdí, že nejde o systémový problém

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Minister Ráž uviedol, že v prípade zrážky vlakov pri Pezinku aj pri Rožňave to vyzerá na zlyhanie jednotlivca.

Minister dopravy Jozef Ráž sa v utorok (11. 11.) vyjadril k zrážke vlakov pri Pezinku. Na úvod podotkol, že bol odcestovaný a jeho skorší príchod nebol možný. „O všetkom som bol podrobne informovaný a situáciu sme na diaľku s kolegami intenzívne riešili,“ hovorí.

Po nehode ponúkol premiérovi Ficovi svoju rezignáciu. Ten to však neprijal.

Prečítajte si tiež:

​Čo sa stalo? 

Zrážku stále vyšetrujú. Nateraz však vie povedať, že zverejnené informácie sedia. „Jeden z vlakov sa ocitol na koľaji, na ktorej nemal čo robiť. Ten druhý do neho zozadu narazil,“ tvrdí.

Automatizovaný systém ETCS bol len v druhom vlaku, ktorý prichádzal zozadu. Systém podľa jeho slov zafungoval. „Vlak dostal signál a začal brzdiť. Či začal brzdiť systém alebo rušňovodič ukáže vyšetrovanie,“ doplnil.

Podľa Ráža sa verejnosť výsledky vyšetrovania dozvie, nie je však jasné kedy. Chce však, aby to bolo „čo najskôr“.

Poznamenal, že medzi touto nehodou a nehodou pri Rožňave zrejme nebude žiadny súvis. „Podľa predbežných informácií nejde o systémový problém, ale v obidvoch prípadoch to vyzerá na zlyhanie jednotlivca,“ uviedol minister. Systémovým opatreniam sa však budú venovať. 

Pozornosť chce sústrediť hlavne na rozširovanie spomínaného systému ETCS. Rovnako predložia opatrenia, ako do budúcnosti predchádzať aj individuálnym zlyhaniam jednotlivcov.

Prečítajte si tiež:

​Opatrenia

Minister upozornil, že v prvom rade treba mať systémom vybavené železničné trate, no ide o investície rádovo v miliardách eur.

„Bojujeme za všetky možné zdroje financovania z Európskej únie, aby sme to priebežne zavádzali. Prednosť majú samozrejme tzv. TEN-T koridory, tzn. severný a južný železničný koridor. Postupne až potom prídu na rad tie menej podstatné trate,“ spresnil Ráž.

Slovensko má podľa neho v súčasnosti systémom vybavených 89 vlakov. Minister zdôraznil, že za jeho pôsobenia vo funkcii nasadili ETCS do 58 vlakov a do ďalších 55 ďalších sa systém v súčasnosti inštaluje. Ďalších 34 vlakov sa na inštaláciu systému pripravuje.

„Naša administratíva je tu dva roky. Za minulej vlády, ktorá bola zhruba 3,5 roka, sa do prevádzky nasadilo presne nula vlakov so systémom ETCS,“ zdôraznil Ráž. Dodal, že jeho predchodca Andrej Doležal chcel investovať do bezpečnosti na železniciach, ale vtedajší premiér Igor Matovič (Hnutie Slovensko) mu tieto peniaze do železníc zobral.

Minister chce priniesť na stredajšie (12. 11.) zasadnutie vlády plán, ako realizovať efektívne opatrenia. Jedným z nich bude zavádzanie systému ETCS do najdôležitejších železničných tepien.

Zabrániť ľudským zlyhaniam je podľa Ráža ale vždy náročnejšie, ako zabrániť zlyhaniam systému. „Bude úlohou nového vedenia ZSSK zabezpečiť prísnejšiu kontrolu dodržiavania predpisov a tiež, ak to bude nevyhnutné, opäť preškoľovať rušňovodičov. Je otázka, či nezaviesť určitý systém pravidelného preškoľovania,“ dodal Ráž.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Zrážka vlakov pri Pezinku

Dôležité udalosti