Ak má táto technika fungovať, musia ju mať všetky vlaky na danej trati, nielen niektoré.
Nedeľná zrážka vlakov pri Pezinku opäť otvorila otázku bezpečnosti na železnici. Odborníci sa zhodujú, že ak by oba vlaky boli vybavené moderným zabezpečovacím systémom ETCS, k nehode by nemuselo dôjsť.
Nie všetky vlaky na Slovensku majú elektronický dohľad, čo bol aj prípad nehody pri Pezinku. Jeden vlak mal moderné zabezpečenie, druhý nie. Digitálny systém máme u nás na asi 200 kilometroch, čo je len 26 percent.
ETCS je, laicky povedané, elektronický strážca, ktorý dáva na vlak pozor. Keď vlak ide príliš rýchlo, systém na to upozorní rušňovodiča. Ak sa blíži napríklad k červenej, oznámi mu, aby spomalil a zastavil.
Môže sa však stať, že z nejakého dôvodu tento krok rušňovodič nestihne spraviť. Vtedy to ETCS urobí za neho a vlak jednoducho zabrzdí.
Vlak bez elektronického dozorcu sa spolieha iba na rušňovodiča. Ak nespozoruje červenú, vlak ide ďalej a systém ho sám nezastaví, čo predstavuje vyššie riziko nehody.
Naopak, vlak s elektronickým dozorcom sleduje rýchlosť aj signály, upozorní na chybu a vie vlak sám zastaviť.
Systém tak chráni, keď rušňovodič zareaguje neskoro, a znižuje riziko zrážok. Ak má táto technika fungovať, musia ju mať všetky vlaky na danej trati, nielen niektoré.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo