Vláda predstavila prvé plány na záchranu slovenskej železnice po dvoch veľmi vážnych nehodách. Žiadne masívne investície sa však konať nebudú. Na komplexný plán si budeme musieť ešte počkať.
Minister dopravy Jozef Ráž sa prvýkrát od nedeľnej (9. 11.) fatálnej zrážky vlakov národného dopravcu postavil pred kamery. Vynášať súdy nechcel, oznámil však prvé opatrenie, ktorým si posvieti na pracovný život rušňovodičov.
„Bohužiaľ, kvôli kolegom, ktorí prešli na červenú, alebo sa ukazuje, že prešli na červenú, to bude nutné. Dnes majú všetky rušne kameru natočenú smerom na koľajnice. Kúpia sa nové kamery, ktoré budú natočené smerom do velína,“ vyhlásil minister.
Hovorí, že pôjde o nápad za pár eur, ktorý má zabezpečiť, aby sa plne venovali riadeniu niekoľkotonového kolosu počas celej jazdy. Otázne však ostáva, ako to bude s použitím vnútorných kamier, či sa tým neporuší GDPR, a čo všetko vlastne budú snímať.
„Aj v banke pracovníci pracujú pod kamerami, takže nevidím dôvod, aby to tu nebolo možné,“ argumentuje Ráž.
Kým nebude kompletná sieť ETCS, ktorá je na všetky trate naplánovaná až na rok 2050, minister chce, aby do modernizácie investovali aj samotní prepravcovia. Žiada najmä lepšie zdieľať polohu jednotlivých vlakov, aby o sebe navzájom vedeli a mohli lepšie koordinovať svoju jazdu.
„Máme pokrytú krajinu signálom GSM natoľko, že aspoň tí naši prepravcovia budú mať medzi sebou tablety a budú vidieť bodky, kde sa hýbu. Ani toto dnes nevedia. To nás bude stáť jeden tablet a jednu SIM kartu,“ tvrdí.
Okrem toho uvažujú o zavedení elektronickej karty pre rušňovodičov, ktorá by sledovala ich povinný odpočinok podobne, ako je to u vodičov kamiónov. Rušňovodičov čaká aj preškoľovanie. V budúcnosti plánujú získať viac peňazí z európskych zdrojov na dokončenie infraštruktúry, najmä ETCS.
Návrhy na zmeny u národného dopravcu má minister dopravy v písomnej podobe na vládu doniesť do dvoch týždňov.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo