Sociálna poisťovňa všetkým dotknutým pošle informácie.
Viacerí Slováci si v najbližších dňoch nájdu v poštovej schránke list. Ako upozornila Pravda, ide o živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2025.
Sociálna poisťovňa všetkým dotknutým pošle informácie, či im od 1. októbra vzniklo, zaniklo alebo naďalej trvá povinné sociálne poistenie.
„Zároveň v nich nájdu informáciu o vymeriavacom základe a výške poistného, ktoré budú v nasledujúcich mesiacoch uhrádzať do Sociálnej poisťovne,“ píše portál, podľa ktorého sa to celkovo týka takmer 92-tisíc SZČO.
Povinné poistenie nevzniká fyzickým osobám, ktoré mali za predošlý rok predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, k 30. septembru 2026 nie sú povinne poistené a za minulý kalendárny rok dosiahli príjem maximálne 2 876,90 eura.
Ak bol ich príjem vyšší, než táto suma, vzniká im povinné poistenie SZČO.
„Tým SZČO, ktoré mali za rok 2025 predĺženú lehotu na podanie daňového priznania a povinné poistenie im trvalo do 30. septembra 2026, povinné poistenie trvá aj po 30. septembri 2026, ak sú 1. októbra SZČO a za kalendárny rok 2025 dosiahli príjem 2 876,91 eura a viac. Ak dosiahli príjem 2 876,90 eura a menej, tak im 30. septembra 2026 povinné poistenie zaniká,“ vysvetľuje portál.
Prečítajte si tiež:
Povinne poistená SZČO, ktorá v predošlom roku mala príjem od 2 876,91 eura do 9 144 eur, má osobitný vymeriavací základ 396,24 eura, z ktorého platí poistné mesačne vo výške 131,34 eura.
„Pre SZČO, ktoré majú priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok a pre SZČO, ktoré sú poberateľmi výsluhového dôchodku a dovŕšili dôchodkový vek, je mesačná suma poistného 107,57 eura, keďže neplatia poistné na invalidné poistenie,“ vysvetľuje Pravda.
V prípade, že povinne poistená SZČO v roku 2025 dosiahla príjem 9 144,01 € a viac, platí pre ňu vymeriavací základ najmenej vo výške minimálneho mesačného vymeriavacieho základu 914,40 eura. Z toho vyplývajúce mesačné poistné je 303,11 eura.
Mesačné poistné 248,25 eura platí pre SZČO, ktoré majú priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok a pre SZČO, ktoré sú poberateľmi výsluhového dôchodku a dovŕšili dôchodkový vek.
V Teleráne sme sa venovali novým pravidlám pre živnostníkov. Viac prezradil ekonóm Ivan Kahanec:
Práve sa číta
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo