Veľká cena Holandska priniesla po letnej prestávke zaujímavé divadlo. Ferrari zažilo katastrofu. Naopak, Isack Hadjar mal dôvod na poriadne oslavy.
Sezóna F1 pokračovala po letnej prestávke počas víkendu Veľkou cenou Holandska. Svoju tohtoročnú dominanciu potvrdil Austrálčan Oscar Piastri na McLarene, ktorý po ďalšom triumfe zvýšil náskok na čele priebežného poradia. Dôvod na radosť mal aj domáci Max Verstappen. Po dlhšom čase sa objavil na pódiu, keď obsadil druhé miesto. Veľké emócie v cieli prežíval Isack Hadjar, keďže dosiahol prvé pódium v kariére.
Naopak, mimoriadne nešťastný víkend majú za sebou vo Ferrari. Ani jeden z ich pilotov neprišiel do cieľa nedeľných pretekov.
Priamo na okruhu nechýbal ani slovenský fotograf Martin Trenkler, ktorého exkluzívne zábery si pozrite v našej bohatej galérii.
Motoristickí priaznivci boli po dlhšej odmlke zvedaví, čo im ponúkne 15. podujatie sezóny v krajine tulipánov. Domáce tribúny dúfali, že sa konečne výraznejšie presadí ich miláčik Max Verstappen, čo sa aj potvrdilo.
„Veľká cena Holandska patrí k európskym klasikám. Aj keď sa jazdí len od roku 2021, okruh v Zandvoort hosťoval F1 od roku 1952 do roku 1985. Trať sa tiahne dunami v chránenej oblasti vedľa pláže,“ povedal na úvod pre TVNOVINY.sk Martin Trenkler.
Špecifikom podujatia je aj doprava, ktorá v Holandsku má svoje čaro. „Logistika je tu mierne komplikovaná, všetci fanúšikovia dochádzajú vlakmi z Amsterdamu a personál, vrátane médií, musí zaparkovať svoje autá na opačnom konci mestečka. Odtiaľ vás vezmú autobusy pred okruh, po čom nasleduje slušná prechádzka do zákulisia,“ priblížil jediný Slovák v kolotoči F1.
Preteky sa v Holandsku tešia veľkému záujmu zo strany fanúšikov, najmä kvôli úradujúcemu majstrovi sveta Maxovi Verstappenovi. Podľa Trenklera to tu vyhovuje aj fotografom.
„Zandvoort je milou pripomienkou starých čias: prírodný charakter, blízkosť k trati, pekné miesta na fotenie. Paddock je rozdelený do dvoch častí: prvý - s motorhomami - je v dolnej časti, druhý - s technickým zázemím, je hore za garážami,“ opísal rozdelenie známeho okruhu.
Okrem iného je v Holandsku k dispozícii občerstvenie, ktoré už v dnešných časoch býva na okruhoch skôr výnimočné.
„Holanďania sú zdvorilí a pohostinní, v paddocku rozdávajú stroopwafel - tradičné oplátky s medom, alebo aj Bitterballen - vyprážané guličky plnené mäsom. Nebýva to zvykom na veľkých cenách, i keď v minulosti organizovali okruhy takýchto pozorností oveľa viac,“ pripomenul Trenkler.
Hoci majú Holanďania F1 veľmi radi, tamojšia vláda toto finančne náročné podujatie príliš nechce podporovať, čo značne komplikuje situáciu.
„Organizátor musel predať všetky vstupenky, aby to pokrylo náklady. Len licencia na F1 je zhruba 60 miliónov eur ročne a vláda odmieta okruh podporiť len tak. Aj preto sa F1 často jazdí v krajinách, kde sa s garnitúrou dohodnete ľahšie,“ hovorí o náročnosti organizovania veľkej ceny.
Spomenuté ťažkosti spôsobili, že budúci rok sa F1 bude v Holandsku jazdiť naposledy. „Usporiadateľ už teraz promuje preteky v roku 2026 ako The Final Lap (posledné kolo).“
Holandský okruh sa vyznačuje kľukatosťou a skrýva v sebe viaceré špecifiká.
„Zandvoort je pre dnešné monoposty príliš úzky, no má niekoľko impozantných miest. Napríklad posledná klopená zákruta je zážitok aj pre nás - trčíte s fotoaparátom cez plot a šľahá vás v brutálnej rýchlosti tlaková vlna aj so zvíreným prachom a kúskami gúm,“ približuje Martin Trenkler.
Sobotná kvalifikácia prebiehala v podstate podľa zabehnutého scenára, keď opäť prvé dve miesta obsadili jazdci McLarenu. Lepšie si počínal Oscar Piastri, ktorý zdolal tímového kolegu Landa Norrisa. Svoje majstrovstvo v nej opäť ukázal Max Verstappen, ktorý dosiahol skvelý čas a skončil tretí.
Samotné preteky v nedeľu (31. 8.) priniesli viac vzruchu, ako by sa očakávalo. Mimoriadne nešťastný víkend má za sebou slávna talianska značka, keď do cieľa neprišiel Lewis Hamilton ani Charles Leclerc.
„Ferrari zažilo dvojitú katastrofu s tvrdými nehodami oboch pilotov, horšie to už nemohlo dopadnúť. Rovnako Lando Norris vypadol pre poruchu a jeho frustrácia bola očividná,“ popisoval priebeh VC Holandska Trenkler.
Problémy Landa Norrisa naplno využil jeho konkurent v boji o majstrovský titul Oscar Piastri a oslavoval triumf, čím sa opäť priblížil k zisku titulu. Obrovskú radosť mal v cieli aj Francúz Isack Hadjar, ktorý sa tešil zo svojho prvého pódiového umiestnenia v kariére, keď obsadil tretiu priečku.
„Ocitol som sa v cieli uprostred davu jeho tímu Racing Bulls, takmer ma zvalcovali, úplne šialená davová psychóza, no ďalší zážitok, na ktorý tak skoro nezabudnem,“ opísal na záver atmosféru po pretekoch Martin Trenkler. Jeho ďalšiu tvorbu nájdete na Youtubovom kanáli alebo Instagrame.
Sezóna F1 bude pokračovať v rýchlom slede. Už najbližší víkend sa piloti stretnú v Taliansku. O dôležité body si to rozdajú na legendárnom okruhu v Monze, kde nebude chýbať ani slovenský fotograf.
Veľká cena Holandska priniesla mnoho zaujímavých momentov. Pozrite si reportáž.
Sledujte atraktívne športy naživo aj zo záznamu na Voyo