Ilustrátorský mág Adrián Macho: Nové obálky kníh Harryho Pottera vyrážajú dych

Roman Mikulec a Marek Krajčí.
Zdroj: Adrián Macho

Prečítajte si rozhovor s ilustrátorom Adriánom Machom, ktorý knihám o Harrym Potterovi doslova vdýchol nový život.

Tridsiaty október 2000. Bol pondelok. Začiatok nového týždňa a zároveň začiatok nového knižného dobrodružstva, ktoré sa dostalo na pulty slovenských kníhkupectiev.

Čarodejnícky svet Harryho Pottera zasiahol celú jednu generáciu a aj po toľkých rokoch príbeh „Chlapca, ktorý prežil“ ožíva nielen u skalných fanúšikov, ale dostávajú sa k nemu aj oveľa mladšie ročníky, ktorých uchvátil už od prvej strany.

Sedem kníh, sedemciferné číslo predaných kníh na Slovensku

Prvý diel – Harry Potter a Kameň mudrcov – vyšiel prvýkrát na Slovensku v náklade 10 000 výtlačkov. Dnes sa počet predaných kníh ráta na magické sedemciferné číslo, rovnako ako je celkový počet vydaných kníh o Harrym Potterovi od jeho autorky J. K. Rowling. Náhoda? To sotva.

Pri príležitosti 20. výročia od vydania prvej knihy o Harrym Potterovi sa vydavateľstvo rozhodlo potešiť všetkých fanúšikov a zároveň prilákať nových špeciálnou kolekciou siedmich kníh v exluzívnom boxe s jedinečnými nádhernými ilustráciami od slovenského ilustrátorského mága Adriána Macha.

Kto je Adrián Macho?

Adrián Macho je talentovaný slovenský ilustrátor a dizajnér, ktorého vo svete umenia nie je potrebné špeciálne predstavovať. Nejedno slovenské dieťa má vo svojej izbe na polici príbeh o veľrybe prípadne mu v plyšovej podobe zdobí detskú posteľ.

Odmalička mu hovorievali, že má talent, preto sa niet čomu čudovať, že k tomu smeroval prirodzene. „Vždy som bol tvorivý človek a cítil som z času na čas potrebu nejako ventilovať tieto kreatívne pretlaky,“ hovorí.

Pred pár rokmi začal zverejňovať svoje obrázky na sociálnych sieťach, o ktoré sa delil s priateľmi a veľmi rýchlo sa to otočilo na reálne zákazky. Dnes ho pod menom seasidespirit sleduje takmer štyridsaťtisíc ľudí.

„Ak naozaj chcete niečo robiť, treba na sebe pracovať a zdokonaľovať sa, obetovať svoj čas, nebáť sa výziev a nestrácať nadhľad. Postupom času sa ukáže, či zožnete úrodu, ktorú ste zasiali. S prvými úspechmi si je človek v mnohom istejší a určite nemá núdzu o nové projekty a spolupráce,“ radí Adrián.

Minimalizmus, minimalizmus, minimalizmus

Áno, ten prevláda aj vo svete ilustrácií. „S vývojom technológií a aplikácií v dnešnej dobe môže začať kresliť naozaj hocikto a hocikde,“ tvrdí. „Oveľa dôležitejšie je nájsť si svoj vlastný štýl, rozpoznateľný rukopis, v ktorom sa cítite dobre a ten prípadne ďalej rozvíjať,“ myslí si.

Stret s Harrym

Keď vyšiel Harry Potter prvýkrát, bol už prakticky dospelý človek. „Aj keď je to literatúra pre deti, každý, kto ich čítal, vie, že posledné knihy majú bližšie k trilerom. Rowlingová je skvelá rozprávačka príbehov, o ktoré sú filmové adaptácie ukrátené, okrem toho v nich chýbajú niektoré dejové linky a postavy,“ hovorí.

On sám má rád všetky knihy, tretí diel (Harry Potter a väzeň z Azkabanu) a šiesty (Harry Potter a Polovičný princ) má však najradšej. Triediaci klobúk ho zaradil do Bifľomoru, pretože, ako sám hovorí, sú najlepší.

Keď mu prišiel mail, aby ilustroval Harryho, oblial ho studený pot

Už predtým spolupracoval s knižným vydavateľstvom na iných projektoch, a preto ho oslovilo aj tentoraz. „Nejako sa o mne vedelo, že som potterhead (skalný fanúšik Harryho Pottera, pozn. red.),“ hovorí. Priznáva, že keď ho zastihol úplne prvý e-mail, oblial ho studený pot.

Odobriť ho museli ľudia od J. K. Rowling

Hoci kresliť môže začať hocikto, to, čo sa podarilo Adrianovi, sa nepodarí len tak hocikomu. Ešte predtým, ako sa mohol pustiť do práce a vôbec začať nad tým premýšľať, ho museli odobriť ľudia z agentúry spisovateľky J. K. Rowling. A tak vydavateľstvo poslalo do Veľkej Británie jeho portfólio. „Vtedy uplynul asi týždeň od prvého mailu, no, našťastie, odpovedali takmer obratom a moja práca sa im páčila,“ spomína si.

Zdroj: Adrián Macho

Voľnú ruku mal takmer vo všetkom

Po tom, čo dostal Adrián zelenú a mohol sa pustiť do ilustrovania obálok kníh o Harrym Potterovi, sa začal neľahký proces. „Najskôr som musel pripraviť celý koncept, premyslieť layout tak, aby knihy a celý box pôsobili kompaktne a zároveň každá obálka jedinečne. Chcel som, aby knihy oslovili novú generáciu čitateľov a tiež potešili fanúšikov. Myslím, že jedným z dôvodov, prečo tieto výročné knihy vychádzajú, je ten, že chcú ukázať nový pohľad na tento príbeh. Práve preto som mal voľnú ruku takmer vo všetkom,“ hovorí Adrián.

Predsa len boli veci, ktoré musel ilustrátor obísť a v žiadnom prípade ich nezakomponovať do ilustrácií. „Na začiatku som dostal zoznam odporúčaní, ktorým veciam sa vyhnúť oblúkom. Napríklad žiadna z postáv či predmetov sa nemohla podobať na filmovú verziu a musela vychádzať iba z opisov v texte a mojej predstavivosti, žiadne zvieratá nemohli byť vyobrazené v klietkach, oblečenie malo pôsobiť čo najmenej muklovsky (pre tých, čo nevedia, kto je mukel – je to človek, ktorý nevie čarovať, pozn. red.),“ prezrádza Adrián, ktorý okrem toho navrhol aj vlastné písmo „Harry Potter“.

Hra svetla

„Spočiatku sme posielali jednoduché skice a naša predstava sa im páčila,“ hovorí. Aká bola jeho vízia? „Chcel som prepojiť všetky ilustrácie spoločným prvkom – hrou svetla. Jednak pri samotnom čarovaní z prútikov vychádzajú svetelné lúče alebo sa odrážajú na predmetoch. Tiež sa tam niekoľkokrát opakuje atmosféra súmraku a západov slnka, ktorá je čarovná aj v muklovskom svete. Samotný súmrak je čas dňa medzi bdením a snením a myslím, že práve to si tento žáner (a príbeh) doslova pýtal,“ tvrdí Adrián.

Všetko mohlo byť nakoniec inak

V celom procese ilustrovania zohrávala dôležitú úlohu redaktorka Alenka Hošková, s ktorou si Adrián prešiel všetky knihy a snažili sa nájsť scény z príbehov, ktoré by odrážali nosnú dejovú linku na obálkach a zároveň, aby sa neopakovali z predchádzajúcich vydaní. „Ohnivá čaša mala najskôr znázorňovať scénu s drakom a zlatým vajcom, no nakoniec sme sa rozhodli pre scénu v jazere a myslím, že sme urobili dobre,“ hovorí Adrián. Aj tá je však iná, ako vyzerala pôvodne. „Ide o druhú verziu. Keď som dokreslil prvú, uvedomil som si, že sa nepodobá na pôvodnú predstavu. Rozhodol som sa ju nakresliť celú nanovo a až potom vôbec ukázať vo vydavateľstve,“ priznáva. Piate pokračovanie – Harry Potter a Fénixov rád – dokonca prekresľoval niekoľkokrát.

Zdroj: Adrián Macho

„Hľadali sme rovnováhu medzi tým, ako budú vyobrazené postavy, aby na obálkach mali zastúpenie aj fantastické zvery a nebol všade iba portrét Harryho v nejakej póze, striedali sa farby a nálady. Každá ilustrácia na obálke je orámovaná ‚zlatým‘ rámikom a dozdobená piktogramami, ktoré odkazujú na dej v knihe. Jeden z piktogramov následne reprezentuje celý dej knihy na chrbte a titulnom liste. Všetky nápady sme následne komunikovali s agentkou J. K. Rowling, ktorá poznala všetky spoilery, ale tiež dohliadala na to, aby sme sa vyvarovali podmienkam,“ vysvetľuje. Pre ozrejmenie – bolo dôležité vyhnúť sa filmovým verziám pre autorské práva a trademarky, ktoré má spoločnosť Warner Bros.

Bolo teda ťažké odosobniť sa pri tvorbe od filmových predstaviteľov? „Bolo to spočiatku náročné, no snažil som sa v tom nájsť niečo pozitívne. Dostal som príležitosť vymyslieť si všetko nanovo a toto otváralo možnosti, ako stvárniť postavy, predmety, Rokfort, podľa opisov v knihách a vlastnej fantázie,“ tvrdí.

Scénu s vlakom kreslil tri dni

Všetko si vždy vyžaduje svoj čas, a inak to nebolo ani v tomto prípade. A to všetko preto, aby bol výsledný efekt dokonalý. „Každej som venoval niekoľko dní, jednak sme ich najskôr všetky veľmi zjednodušene skicovali, aby sme mali predstavu o farebnosti a kompozícii, no následne sa zapracovali pripomienky a dolaďovali detaily,“ spomína si. Na obálkach väčšinou pracoval priebežne. Keď si s niečím nevedel rady, dal si pár dní pauzu a vrátil sa k tomu s odstupom. Za ten čas však nezaháľal a pripravoval si iné vecí prípadne pripravoval poznámky z kníh. „Technika, ktorú som zvolil, je časovo náročná, no vždy si vravím, že sa niet kam ponáhľať, takže vďaka tomu to vyzerá tak, ako to vyzerá. Scénu s vlakom na boxe som kreslil asi tri dni, následne bolo zopár úprav, no tu som mal od prvej chvíle jasnú predstavu, ako bude vyzerať. Kreslil som ju ako poslednú, chcel som, aby pôsobila pompézne a hodná tomu, že ide o Harryho 20. narodeniny. Verím, že sa bude páčiť,“ teší sa Adrián.

Zdroj: Adrián Macho

Všetko chcelo poctivý plán

Adriánovou snahou bolo všetko poctivo rozplánovať. Ako sám hovorí, veľa času zabrala iba príprava, samotné kreslenie bolo z toho možno 50 percent. „Tento rok je niečím iný pre každého z nás, takže som si radšej nechával časovú rezervu. Na tomto projekte pracovalo niekoľko ľudí – či u nás vo vydavateľstve alebo v agentúre v Londýne. Teraz som si naplno uvedomil, ako vyzerá práca v redakcii, bežne keď čitateľ chytí do ruky knihu, vidí meno autora prípadne ilustrátora. No za celým projektom stojí skutočne dlhý zástup ľudí,“ priznáva.

Hoci je zaneprázdnený a na nedostatok pracovných aktivít sa sťažovať nemôže, (nielen) pre umelca je dôležité vypnúť a myslieť viac na seba. „Koncom roka a v novom roku sa snažím dupnúť na brzdu a dopriať si viac času pre seba,“ hovorí.

Pracovné ponuky mu chodievali takmer každý deň

Čo sa týka neľahkej situácie, ktorej momentálne čelí takmer celý svet, Adriána, našťastie, „koronakríza“ nijako nezasiahla. Práve naopak. „Počas prvého lockdownu mi chodili ponuky na spolupráce takmer denne. Celý svet sa zastavil a ľudia asi viac premýšľali, v čom by sa chceli v živote realizovať. Hoci by som im rád pomohol, nemám však na všetko kapacity, tiež mám rozbehnuté vlastné projekty a svoj osobný život,“ zdôrazňuje Adrián.

Sovy k nemu prilietajú z celého sveta

S výsledkom je on sám spokojný. „Od začiatku som to bral tak, že je to pre mňa príležitosť a skúsenosť, za ktorú som vďačný. Celý proces tvorby na tomto projekte som sa snažil užiť si a nestresovať sa,“ hovorí Adrián.

Feedback na seba nenecháva čakať. „Dostávam množstvo správ z celého sveta. Odozva je zatiaľ skvelá. Bol som, samozrejme, v očakávaní. Veľa ľudí má v hlave zafixovanú práve filmovú podobu príbehu,“ priznáva.

A vie si on sám predstaviť, že by sa raz pustil do ilustrovania jednotlivých kníh a obohatil ich viacerými obrázkami? „Na toto asi neviem odpovedať. Viem si predstaviť, že pokiaľ by som do toho šiel, musel by som sa vzdať x ďalších vecí, aby som sa tomu mohol venovať naplno,“ uzatvára Adrián Macho.

BRATISLAVA/David Grich

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

TOP ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

Dôležité udalosti