400 hodín nadčasov, chudobné podmienky, často práca na hranici rizika. Povolanie rušňovodiča nie je pre slabé povahy. Paradoxne dve vlakové nešťastia v krátkom čase podľa experta konečne otvorili celospoločenskú diskusiu o železniciach.
Niektorí rušňovodiči dokonca zažalovali národného dopravcu. Sťažujú sa na preťaženosť. Zamestnávateľ im totiž môže nariadiť 150 hodín nadčasov, na ďalších 250 sa môžu zmluvne dohodnúť. Samozrejme, je to finančne výhodné.
„Tí chlapi robia tie nadčasy práve preto, aby si privyrobili,“ uviedol prezident Federácie strojvodcov Ľubomír Kontúr.
„Ak sa rušňovodiči chcú dopracovať k lepším mzdám, asi im nič iné nezostáva. V Rakúsku je to napríklad tak, že môže byť maximálne 150 hodín nadčasov a potom dosť,“ dodal expert na železnice Jiří Kubáček.
Vyššie personálne nároky sa kladú najmä pre stále sa navyšujúci počet vlako-kilometrov, teda hustejší grafikonom. Podľa Kubáčka je nedostatok rušňovodičov najmä systémový problém, ktorý sa tiahne už dekády.
„Je to ale slobodné rozhodnutie toho rušňovodiča, či tie nadčasy zoberie,“ poznamenal.
„S tým, že po tých 150 hodinách potom zamestnávateľ dohaduje ďalšie nadčasy so zamestnancom – každým osobne do tých 400 hodín nejakou zmluvou,“ doplnil Kontúr.
Dlhodobý nedostatok rušňovodičov sa v posledných rokoch zlepšil. Aktuálne ich chýba asi stovka, no ďalších 160 nových nádejných sa pripravuje. Je to rekordný počet, no podľa prezidenta federácie strojvodcov je stále čo zlepšovať.
„Práca rušňovodiča je dosť psychicky náročná a máme za to, že zlepšovanie pracovných podmienok by tu prilákalo aj zvýšenie platu,“ povedal Kontúr.
Národný dopravca tvrdí, že vlaková doprava sa riadi oveľa prísnejšími pravidlami ako bežná práca, a kým v priemere v bežnej práci má pracovný týždeň 37,5 hodiny, rušňovodič má 36 hodín. Aj tak to po nedávnych nehodách chcú preveriť.
„Audit prebieha. Jeho súčasťou je monitoring štandardných aj neštandardných období prevádzky, aby bolo možné objektívne vyhodnotiť systém v rôznych podmienkach. Výsledky zatiaľ nie sú k dispozícii. Po ukončení auditu vyhodnotíme odporúčania a v prípade potreby prijmeme opatrenia,“ informoval hovorca ZSSK Ján Baček.
„Kvitujem, že sa konečne začalo rozprávať o železnici. Na tento moment sme čakali skoro 30 rokov,“ podotkol Kontúr.
Zlepšenie bezpečnosti na železnici je aj prioritou vlády. Tá ešte koncom tohto roka prijala súbor opatrení na zlepšenia. Obsahuje aj zavedenie takzvaných kariet rušňovodičov, podobne, ako to poznáme v nákladnej doprave na cestách.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo