Šikanovanie nie je problémom iba medzi žiakmi. Ministerstvo sa chce venovať aj šikanovaniu učiteľov, aj prípadom, keď učiteľ šikanuje žiaka.
Každé piate dieťa je obeťou šikany a polovica už videla ubližovanie iným. Šikanovanie je problém, ktorý sa môže objaviť na každej škole bez ohľadu na jej veľkosť či región.
Od prvého februára platí nová smernica, ktorá má rizikové správanie žiakov eliminovať. Školy dostali pravidlá ako šikanu riešiť a riaditelia varovanie, že keď budú problémy prehliadať, môžu prísť o stoličku.
Prestup na inú školu, depresie či trauma, ktorú si obete šikany nesú so sebou do dospelosti.
„Potrebujeme nástroje nielen na riešenia šikanovania, ktoré školám, žiakom a rodičom pomôžu riešiť situáciu, ale potrebujeme najmä prevenciu šikany,“ hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
„Čo je kľúčové, že smernica hovorí o prevencii oveľa rozsiahlejším spôsobom a hovorí, že riaditeľ školy má zodpovednosť za túto prevenciu,“ doplnila riaditeľka odboru duševného zdravia a podporných opatrení MŠVVaM Lenka Svoradová.
Podľa ministra školstva je preukázané, že 30 percent rizikového správania sa dá odstrániť preventívnymi programami.
Školy dostali do rúk databázu takýchto programov, ale aj nové pravidlá, ako ubližovanie čo najviac eliminovať. Smernica pomenúva, aké správanie sa považuje za šikanovanie – aby sa nič nespochybňovalo.
Zavádza sa povinnosť informovať rodiča o šikane a platí aj nový paragraf pre riaditeľov. Kto ubližovanie nebude riešiť, môže prísť o funkciu.
„Cieľom nie je, aby sme furt robili len bubu, ale musia byť úplne jasné konsekvencie pre tých, ktorí sa k tomu otočia chrbtom,“ vysvetlil minister Drucker.
Ak sa potvrdí, že dieťa šikanuje spolužiaka, riešiť to treba takto: šikanovaný žiak musí byť v bezpečí a potrebuje psychológa.
Spolužiakom ponúknu individuálne rozhovory alebo skupinové aktivity. Žiak, ktorý šikanuje, má okrem následkov pocítiť aj pomoc. Smernica ho už nenazýva agresorom.
„Otvárame priestor školám, nebáť sa priznať, že šikanu na škole majú a zároveň otvárame priestor, nebáť sa dať pomoc tomu, kto sa dopustil šikany,“ priblížila Svoradová.
Zásadné je, či sa dieťa s trápením zdôverí. Na stredných školách v Banskobystrickom kraji testujú mobilné aplikácie na anonymné nahlasovanie šikany. Dáta z nich budú na konci školského roka.
„Naša skúsenosť je taká, že snažíme sa vytvárať vzťahy, ktoré ich vedú k tomu, aby prišli osobne. Ale anonymita je kľúčová pre tých, ktorí nemajú tú odvahu,“ ozrejmila mentorka pre žiakov Nikola Kolačkovská.
Šikanovanie nie je problémom iba medzi žiakmi. Ministerstvo sa chce venovať aj šikanovaniu učiteľov, aj prípadom, keď učiteľ šikanuje žiaka. Pozornosti sa nevyhnú ani rodičia.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo