Striedavé radenie, známe ako zipsovanie, má zlepšiť plynulosť dopravy. Namiesto toho však často vyvoláva hádky a stres.
Striedavé radenie vozidiel, známe ako zipsovanie, je na slovenských cestách už roky súčasťou pravidiel cestnej premávky. Napriek tomu ide o manéver, ktorý často spôsobuje medzi vodičmi chaos, hádky a napätie.
Motoristický novinár Alexander Štefuca hovorí, že problém nie je v pravidlách, ale v ich nepochopení. „Zipsovanie je úplne jednoduché. Prvé vozidlo, ktoré je v kolóne, musí pustiť prvé vozidlo z pripájacieho pruhu, ak má zapnutú smerovku,“ vysvetľuje.
V praxi to však často vyzerá inak. Vodiči, ktorí sa snažia zaradiť v predstihu, bývajú podráždení, keď niekto využije pripájací pruh až do konca a pokúsi sa zaradiť na poslednú chvíľu.
„Stretávajú sa tam vodiči, ktorí vedia, ako to funguje, s tými, ktorí si len myslia, ako by to asi malo fungovať. No pravda je taká, že nejde o nič náročné,“ dodáva Štefuca.
Podľa Štefucu problém tkvie aj v kultúre jazdy a zvyklostiach slovenských vodičov. Mnohí sa správajú, akoby zaradenie iného auta pred seba bola osobná urážka. To vedie k zbytočným konfliktom a spomaľuje celkovú premávku.
„Ľudia, ktorí sa systematicky a priebežne začnú pripájať do priebežného pruhu, tak ťažko nesú, keď sa niekto snaží dostať rýchlejšie dopredu vďaka pripájaciemu pruhu,“ opisuje bežnú situáciu.
Riešenie pritom existuje – využívať oba jazdné pruhy až po miesto, kde sa spájajú, a tam sa striedavo zaraďovať vozidlo za vozidlo. „Ak by Slováci od začiatku využívali obidva jazdné pruhy a správne sa striedavo radili na konci, tam, kde sa pruhy zužujú, tak by bola premávka plynulejšia a rýchlejšia,“ tvrdí motoristický novinár.
Zipsovanie teda nie je len o dodržiavaní predpisov, ale aj o vzájomnom rešpekte a schopnosti pustiť druhého. A to, ako sa ukazuje, môže byť pre niektorých vodičov tou najťažšou časťou celého manévru.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo