Bojujú o miesto v bežnej škole pre syna so zdravotným znevýhodnením. Rodičom dal za pravdu aj súd

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Školy majú byť pripravené prijať znevýhodnené deti. Riaditelia sa tak dostávajú pod tlak. Chýbajú im asistenti učiteľa či priestory.

Lucia Kureková je mamou chlapca s Aspergerovým syndrómom a ADHD. Má odporúčanie chodiť do bežnej triedy s asistentom učiteľa. Na prvej škole ale chceli, aby sa učil doma, ďalšie ho odmietli.

„Oslovili sme 30 rôznych škôl aj vo vzdialenejšom okolí. V tom čase sme podali aj žiadosť do spádovej školy. Nakoniec rozhodla, že dieťa neprijme – nedostatok miesta, a že mu nedokáže zabezpečiť podporu, ktorú potrebuje,“ zverila sa Lucia.

Chlapca sa ujala až škola 50 kilometrov od bydliska. Rodičia ale chceli, aby bol syn s rovesníkmi tam, kde býva. V spádovej škole sa odvolali a nakoniec rozhodnutie o neprijatí napadli na súde. Dal im za pravdu a rozhodnutie zrušil.

„V tomto je ten rozsudok nápomocný pre všetky rodiny. Následne sa nám to podarilo opäť otvoriť so spádovou školou, kde hovoríme o prestupe syna,“ uviedla mama Lucia.

„Je to druhým súdnym potvrdením toho, že každé dieťa má právo na vzdelávanie. Je čas rozprávať o tom ako a nie o tom, že či,“ vyhlásila riaditeľka Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením Monika Fričová.

Prečítajte si tiež:

Školy nemajú kapacitu, priestory ani asistentov

Zdá sa, že tento príbeh sa napokon skončí dobre. Rodičia čakajú na nové rozhodnutie zo spádovej školy. Toto však nie je jediný prípad, keď bežná škola odmietla prijať dieťa zo znevýhodnením. Podľa Fričovej podobné príbehy tvoria až 40 percent podnetov od rodičov.

„Nemalo by sa to stávať, malo by mať každé dieťa rovnakú príležitosť, ale na slovenských školách sa to deje. Je tam slabé materiálne zabezpečenie a nedostatočné personálne aj kapacitné možnosti jednotlivých škôl,“ vysvetlila Erika Drgoňová zo Združenia ZŠ Slovenska.

Prispôsobiť podmienky dieťaťu, ktoré to potrebuje, no myslieť musia aj na ostatných žiakov. To sa často deje v preplnených triedach s jedným učiteľom.

„V školách ťaháme za kratší koniec, keby sme akokoľvek chceli byť ústretovejší. My už dlhodobo upozorňujeme, že treba navýšiť počty asistentov v triedach. Ideálne by bolo, keby každá trieda disponovala asistentom učiteľa,“ dodala Drgoňová.

Ministerstvo školstva plánuje od septembra financovať viac ako 9 100 úväzkov pedagogických asistentov a takmer 2 000 úväzkov členov školských podporných tímov.

Podľa Združenia ZŠ to nestačí. Štát dáva na podporné opatrenia 230 miliónov eur, od januára ešte o 50 miliónov viac. Po novom už bude musieť zafinancovať všetko, čo žiaci potrebujú. Dnes školy pomáhajú toľko, koľko peniaze dovolia.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Školstvo

Dôležité udalosti