Nečakaný objav postavil odborníkov pred otázku, ako situáciu vyriešiť.
Medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom modernizujú jedenásť kilometrov trate. Vymieňajú výhybky, priecestia, káble aj nástupištia. Trať už bola na konci životnosti. Pri odvodňovaní objavili klenbu starého banského diela – Hronskú dedičnú štôlňu Grener-Neufang.
„Pochádza z polovice 16. storočia a ide popod, dá sa povedať, skoro celú Novú Baňu. V názve má Hronská dedičná štôlňa, to znamená, že sa dedila z generácie na generáciu,“ uviedol Branislav Medveď, baník a predseda Občianskeho združenia Nová Baňa.
Hoci štôlňu nemajú železnice v evidencii, stále funguje. Uzavreli ju po ukončení baníctva v roku 1887.
„Doteraz odvádza vodu, čiže je plne funkčná, ako slúžila aj pred niekoľkými storočiami,“ hovorí Medveď.
Odborníci museli nájsť spôsob, aby zachránili unikátny objav a zároveň neohrozili bezpečnosť železničnej dopravy na frekventovanej trati.
„Ide o historickú stavbu s neznámymi materiálovými vlastnosťami a štruktúrou materiálov. Projektant navrhol také stavebné úpravy, aby sa pôvodný objekt nenarušil, nemusel sa zbúrať,“ tvrdí Petra Lániková, hovorkyňa ŽSR.
Štôlňu ochránia železobetónovou konštrukciou. Základy ukotvia až v sedemmetrovej hĺbke. Rekonštrukcia trate má byť hotová o niekoľko mesiacov.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo