Exkluzívny rozhovor s riaditeľom cestovnej agentúry Happy Travel Romanom Berkesom, ktorý donedávna pôsobil aj ako prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). V utorok 1. júla jeho cestovná kancelária oznámila krach. Zároveň vyšlo najavo, že odstupuje z čela spomínanej asociácie. Správa vyvolala rozruch naprieč Slovenskom.
Berkes tvrdí, že aktuálne sa sústredí na to, aby bolo postarané o klientov, ktorí sa momentálne nachádzajú v zahraničí.
„Momentálne sa snažíme dostať všetkých klientov späť. Zatiaľ to robí cestovná kancelária svojimi lietadlami, pretože máme v zahraničí uhradené zálohy za takzvané posledné lety, ktoré sú naše partnerské letecké spoločnosti ochotné použiť na dopravu späť klientov, ktorí sú v zahraničí. Všetky záväzky voči klientom, ktorí sú momentálne v zahraničí, sú uhradené, takže všetci si budú môcť svoje pobyty dokončiť,“ povedal Berkes.
Čo sa týka letov späť, tie už započali – v utorok 1. júla mali prvý návrat. Nasledovať budú ďalšie lietadlá z Turecka aj z Egypta.
„Väčšiu časť budeme riešiť z depozitov, ktoré sú založené v zahraničí u partnerov. Tie, na ktoré už depozit nevystačí, bude riešiť poisťovňa, ale aj tie lety budeme pomáhať zabezpečovať my,“ povedal.
V zahraničí má teraz cestovná kancelária vyše tisíc klientov.
Ďalší ľudia už do zahraničia nepoletia.
„Tí, ktorí si kúpili zájazdy, už nevycestujú. Žiaľ, je to problém. Tým, že cestovná kancelária bola nútená vyhlásiť úpadok, boli zrušené všetky služby v zahraničí, aj letecké služby. Tým pádom nemôžu na svoje pobyty odletieť,“ vraví.
Do redakcie sa nám ozvali nahnevaní klienti, ktorí si svoje zájazdy kupovali ešte v utorok – teda v deň, keď cestovná kancelária ohlásila úpadok.
„Situácia bola komplikovaná, to priznávam. Takéto situácie som pri cestovných kanceláriách aj ja osobne za tie roky pôsobenia zažil viackrát, z rôznych dôvodov - nepokoje, rôzne krízy, teroristické útoky. Situácia sa vždy menila, boli horšie časy a potom sa zlepšili. Teraz problémy boli, no do poslednej chvíle som sa snažil tú situáciu zvrátiť. Do dňa úpadku – respektíve dva dni predtým – som ešte nepochyboval o tom, že sa to podarí a dohodnúť sa s partnermi, dostať finančnú injekciu a celé to udržať. V posledný deň som do nejakej 14. hodiny rokoval a čakal na posledné rozhodnutie, či dôjde k pomoci. Nanešťastie, takéto rozhodnutie nepadlo a už som neotáľal a úpadok sme vyhlásili,“ skonštatoval.
Niektorí klienti si zájazd zaplatili z úspor a teraz sa obávajú, že peniaze už neuvidia.
„To je to, čo ma na celej situácii najviac mrzí. Uvedomujem si, že ľudia boli pripravení vycestovať na riadne zaplatené dovolenky a teraz už neodletia,“ priznal pre TV Markíza Berkes.
Riešenie pre týchto klientov by mala priniesť poisťovňa, ktorá cestovku poistila pre prípad úpadku. Postup je však administratívne a časovo náročný.
„Tak, ako je uvedené v pokynoch poisťovní, klienti sa musia obrátiť na poisťovňu, ktorá kryje našu insolventnosť. Je potrebné vyplniť príslušný formulár a doložiť všetky náležitosti, ktoré poisťovňa vyžaduje. Následne sa budú tieto žiadosti spracovávať,“ uviedol Berkes.
Podľa jeho slov má poisťovňa zákonnú lehotu až šesť mesiacov na to, aby zozbierala všetky nároky. Až po tomto období – alebo počas neho – začne klientom vyplácať peniaze späť.
Situácia bola náročná už niekoľko mesiacov, hovorí Roman Berkes.
Posledné mesiace kancelária čelila prudkému nárastu prevádzkových nákladov – či už na strane dodávateľov, teda v hoteloch a v leteckých spoločnostiach, ale aj priamo v cestovnej kancelárii.
„Malo to, samozrejme, vplyv aj na cenu, keďže sa náklady do ceny premietajú. Tieto ceny trh akoby neprijal a tlačil na zvýhodnené ceny. V rámci konkurencie sme ich museli aj ponúkať. Tie vytvárali – do istého času – akceptovateľný záporný výsledok, alebo inak povedané mínus, ale z dlhodobého hľadiska sa takéto niečo udržať nedá. To bol jeden z najväčších problémov,“ uviedol Berkes.
V súvislosti s krachom cestovnej kancelárie Happy Travel sa vynorili otázky aj okolo nového podnikateľského subjektu, ktorý si Roman Berkes založil vo februári 2025. Informácia je verejne dostupná v obchodnom registri.
Berkesa sme sa priamo opýtali, aký je účel novej spoločnosti a či nejde o snahu pokračovať v činnosti pod novým menom.
„To sú moje ďalšie, už dlhodobo plánované aktivity, ku ktorým som sa doteraz nedostal. V Happy Travel bolo práce veľmi veľa a zároveň som sa angažoval aj v asociácii, takže na nové projekty nebol čas,“ vysvetlil.
Založenie novej firmy podľa neho súvisí s iným segmentom cestovného ruchu – zameraným nie na vývoz Slovákov do zahraničia, ale naopak, na organizovanie príchodu zahraničných turistov na Slovensko.
„Chcel som oddeliť tieto aktivity od Happy Travel a vytvoriť samostatný subjekt, ktorý by sa venoval príjazdovému cestovnému ruchu. V asociácii sme tento typ cestovných kancelárií začali viac podporovať a chcel som ísť touto cestou,“ dodal.
Či bude táto spoločnosť aktívna aj po krachu Happy Travel, zatiaľ nie je isté. „Tá spoločnosť zatiaľ nemá žiadne aktivity. Založil som ju s tým, že keď na to bude čas, začnem sa tomu venovať. Teraz neviem, čo bude ďalej – uvidíme, čo prinesie čas,“ uzavrel Berkes.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo