Štát sľubuje pomoc, realita je iná. Mnohí riaditelia sú sklamaní.
Majú pomáhať deťom na vyučovaní, no chýbajú im na to ľudia. Ministerstvo školstva zverejnilo, koľko asistentov učiteľa zaplatí školám od septembra.
Mnohí riaditelia sú sklamaní, dostali len zlomok z toho, čo žiadali. Minister Tomáš Drucker hovorí, že na pomoc žiakom idú stovky miliónov, no nikto nevie, aký to má efekt. V systéme chce upratať.
„Som si pomyslela, že toto hádam ani nie je možné,“ to bola prvá reakcia riaditeľky Základnej školy Dudova v Bratislave Hany Závodnej na správu, koľko asistentov učiteľa štát škole zaplatí.
Podľa riaditeľky sa nič pre nich nemení, aj napriek obrovskému navýšeniu počtu detí, ktoré potrebujú pomoc.
V tejto základnej škole je 100 detí, ktoré potrebujú pomoc na vyučovaní. Z toho asi tretina má od odborníkov odporúčanie, aby mali pri sebe aj asistenta učiteľa.
Peniaze dostanú na šesť asistentov, hoci potrebujú vyše 20. Pribudnú im aj žiaci s poruchou autistického spektra.
„Ja vôbec netuším, ako budú pani učiteľky fungovať v takýchto triedach,“ uviedla riaditeľka školy.
V spojenej škole v Modrom Kameni žiadali o šiestich asistentov, priklepli im iba dvoch.
„Hasíme tam, kde najviac horí. Uprednostňujeme urgentné prípady,“ povedala nám riaditeľka Spojenej školy v Modrom Kameni Mária Žišková.
Podľa nej majú asistenti opodstatnenie, lebo vidia na žiakoch, že majú úplne iný vzťah k učeniu a môžu dosiahnuť úspech.
Ministerstvo schvaľuje asistentov učiteľa podľa počtu žiakov, ale aj žiadostí riaditeľov. Od septembra ich bude viac zhruba o 60.
Podľa psychológa a riaditeľa Inklucentra Viktora Križa je to veľmi málo z hľadiska toho, aká je potreba praxe. Požiadavky škôl sú asi dvojnásobné ako to, čo ministerstvo poskytuje.
Detí, ktoré potrebujú pomoc na vyučovaní je vyše 60 000. Na podporné opatrenia, aby zvládali učenie ide 230 miliónov, budúci rok o ďalších 50 miliónov viac. Sú to podľa ministra obrovské sumy, no systém nie je dobre nastavený.
„My sme vytvorili otvorenú bránu a prístup, potrebujeme asistenta a dajte nám peniaze. Ale či ho potrebujú, ako konkrétne ste využili tieto peniaze, čo tie deti dostali? Ja sa pýtam, či to čo financujeme dáva hodnotu a akú, to je úplne legitímna debata,“ hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
Aj odborník na inklúziu si myslí, že treba nové pravidlá.
„My máme veľa podnetov, že asistenti suplujú, že robia prácu učiteľov, že sú zneužívaní na pracovisku a nerobia to, čo majú robiť,“ uviedol Viktor Križa.
Ministerstvo plánuje nanovo nastaviť podporné opatrenia, to ale chvíľu potrvá. Aj v septembri sa tak budú objavovať príbehy detí, ktorým školy nevedia pomôcť, pretože nemá kto.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo