Reklamy presne vedia, na čo zamieriť.
Závislosť od nakupovania - shopaholizmus - začína pripomínať pandémiu. Rastie ruka v ruke s rozmachom e-shopov.
Neustále prezeranie internetových obchodov pokúša všetky vekové kategórie a pohlavia. Psychológovia očakávajú, že táto závislosť bude postihovať čoraz viac ľudí.
„Je to ako pri počítačovej závislosti. Tiež boli potrebné určité štúdie a výskumy, aby sa aj počítačová závislosť zaradila medzi oficiálne diagnózy,“ hovorí psychológ Jozef Daňovský.
Mozog pri online nakupovaní zaplaví dopamín - nazývaný aj hormónom šťastia. A to je začiatok cesty k závislosti.
„Môže to byť aj dobrým marketingom, používajú sa dosť progresívne psychologické metódy,“ poznamenal odborník.
„Ako je usporiadaný e-shop, ako ľahko sa dostanete do košíka, do platobnej brány, to všetko sa e-shopy snažia robiť, aby prinútili potencionálneho zákazníka, aby čo najdlhšie trávil čas a naozaj nakúpil,“ vysvetľuje členka katedry marketingovej komunikácie Magdaléna Kajan.
Ďalšou veľmi účinnou taktikou e-shopov sú časovo obmedzené zľavy či odporúčania vytvorené umelou inteligenciou.
Lákavá je aj ponuka filtrovania produktov. Platí, že čím viac má e-shop filtrov, tým je príťažlivejší.
Ako prevenciu pred závislosťou psychológovia odporúčajú stanovenie budgetu na online nakupovanie.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo