Hoci AI je súčasťou života detí, v škole ju takmer nezažívajú.
Deti majú v používaní umelej inteligencie výrazný náskok pred dospelými. Máme prvé komplexné dáta o tom, ako AI pustili do svojho školského života a čo od nej žiaci aj rodičia vo vzdelávaní očakávajú.
Na otázky v prieskume odpovedali žiaci, rodičia aj učitelia. Až 80 % školákov pravidelne používa umelú inteligenciu vo voľnom čase a až 70 % pri príprave do školy.
Naopak, rodičia sú v používaní týchto nástrojov pozadu. Školáci sa o umelej inteligencii najviac dozvedajú z internetu a zo sociálnych sietí. Škola je až štvrtým zdrojom a rodina ešte nižšie.
Viac vysvetľuje autorka prieskumu Miroslava Hapalová.
„Tým, že deti sú častejší používatelia a aj sa v tom cítia sebavedomejšie, tak v niektorých rodinách dochádza k opačnému prenosu – deti učia rodičov, ako sa má AI používať. Ukázalo sa to aj pri odpovediach učiteľov, kde časť z nich uviedla, že informácie získavajú od vlastných detí,“ hovorí.
Žiaci aj rodičia očakávajú, že AI sa stane súčasťou vyučovania. Učitelia ju podľa prieskumu vnímajú skôr ako pomocníka pri príprave na hodiny. Väčšina ju však vôbec nepoužíva.
A čo autorku prieskumu najviac prekvapilo?
„Deti začínajú AI využívať aj ako partnera pre dialóg. Až 20 % detí využíva AI na rozhovory o vlastných záujmoch, 10 % na rozhovory o pocitoch či dokonca o vzťahoch,“ hovorí Hapalová.
Pre mnohé deti je AI bežnou súčasťou života, no v škole sa s ňou takmer nestretávajú. Kedy sa to zmení?
Umelou inteligenciou si žiaci bežne pomáhajú pri písaní domácich úloh či esejí.
„Mali sme napísať príbeh, ale ja som nevedela, tak som sa opýtala, či by mi ho nenapísal po anglicky,“ priznáva študentka.
„Hlavne na učenie matematiky, keď som chorá – vysvetlí mi učivo a dobehnem to,“ hovorí ďalšia.
„Na školu to nepoužívam, skôr na vtipy s kamarátmi,“ tvrdí žiak.
Hoci AI je súčasťou života detí, v škole ju takmer nezažívajú. Stále nie je bežnou súčasťou vyučovania. Učiteľom chýba vzdelávanie a majú obavy z rizík týchto nástrojov.
„Aj tu treba byť kritický a neprevziať všetko na 100 percent tak, ako nám to ponúka. Treba si vedieť vybrať správne informácie a videá,“ tvrdí učiteľka Oľga Marhefková zo ZŠ Bajkalská v Prešove.
„Určite sa budú musieť preškoliť. Aj ja osobne ju využívam len na základe vlastných skúseností,“ hovorí riaditeľka Slávka Dudinská zo ZŠ Bajkalská v Prešove.
Ministerstvo školstva avizuje, že vo štvrtok (4. 9.) predstaví plán s umelou inteligenciou. Tento rok sa venujú príprave a od ďalšieho septembra sa začne AI a jej nástroje učiť na školách.
„Určite nie preto, aby nahradila učiteľov, alebo aby deti dostali nejaké čipy. Ide o to, aby začali pracovať s bezpečnosťou, digitálnou gramotnosťou a aby vnímali aj riziká umelej inteligencie,“ hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
Podľa experta na AI už s učením meškáme a treba začať okamžite. Umelá inteligencia sa rozvíja a mení každým dňom.
„Ak by sme čakali dlhšie, riskujeme, že deti sa naučia používať AI nesprávne,“ hovorí expert na umelú inteligenciu Martin Menke.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo