Tempo, žáner či koledy – hudba ovplyvňuje nákupné správanie, no pre citlivých môže byť vyčerpávajúca.
Idete si do obchodu len po rožky a mlieko a o hodinu vychádzate s plným košíkom. Neprispelo k tomu, že tam hrali dobré pesničky? Obchodníci vedia, prečo to robia, no teraz už začínajú reagovať aj na potreby tých, ktorým to prekáža.
Väčšina z nás si hudbu v obchode ani nevšimne. Vnímame ju skôr podvedome. A marketéri to vedia využiť.
„Tým, že hudba priamo pôsobí na naše emócie, dokáže ovplyvniť to, ako vnímame dané prostredie, ako rýchlo sa pohybujeme v priestore a koľko tam strávime času. V niektorých prípadoch ovplyvňuje aj výber tovaru, najmä ak sú piesne tematicky ladené,“ vysvetľuje pedagóg Jakub Berčík z Ústavu marketingu a sociálnych štúdií, Fakulty ekonomiky a manažmentu SPÚ Nitra.
Napríklad koledy na Vianoce.
Nejde však len o tempo, ale aj o žáner. Klasická hudba navodzuje pocit luxusu, tanečná pôsobí energicky – typické pre obchody s oblečením. Playlisty si reťazce tvoria sami alebo si nechajú poradiť odborníkmi, ktorí vidia budúcnosť aj vo využití umelej inteligencie.
„Umelá inteligencia by mohla zohľadňovať živé a meniace sa faktory a priamo prispôsobovať nákupnú atmosféru prostredníctvom hudby,“ dopĺňa Berčík.
Čísla hovoria, že väčšina ľudí sa v obchode vďaka hudbe cíti príjemnejšie.
Pre niektorých však môže byť nákup v hlučnom prostredí doslova vyčerpávajúci – napríklad pre starších alebo ľudí s autizmom.
„Nastáva tzv. zmyslové zahltenie. Už nie sú schopní spracovávať podnety a musia ich nejako vyriešiť. Objavujú sa prehnané reakcie, ako zakrývanie si uší alebo záchvat úzkosti,“ vysvetľuje odborník na autizmus zo združenia SPOZA Mikuláš Štubňa.
Aj preto viaceré reťazce zavádzajú tzv. tiché hodinky – najnovšie LIDL.
„10. október je dlhoročne Svetovým dňom duševného zdravia, nie je vhodnejší deň, aby sme spustili tzv. tichú hodinku. V čase od 13:00 do 14:00 vo všetkých našich predajniach na Slovensku budú vypnuté alebo stlmené hlášky, ktoré môžu pôsobiť rušivo,“ informuje hovorca LIDL-a Tomáš Bezák.
„Zvládnu celý nákup, teda nebudú musieť utekať z obchodu, nechať všetko tak alebo zažiť panický atak,“ dodáva matka autistického dieťaťa.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo