Môže si Slovensko dovoliť ďalšie veľké PPP projekty? Podľa odborníka zrejme nemáme na výber

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Takéto veľké dopravné projekty máme aktuálne dva.

Štát plánuje aj diaľnice dostavať v spolupráci so súkromníkmi tak, ako plánuje opraviť mosty. Splátky nás však v budúcnosti môžu dobehnúť. Najmä ak ich bude veľa. Môže si Slovensko dovoliť ďalšie veľké PPP projekty? 

Partnerstvo štátu a súkromníka je založené na tom, že štát si niečo objedná, súkromník to za svoje postaví, štátu odovzdá a ten to následne spláca - väčšinou najbližších 30 rokov. Toľko sa o cestu a most stará a opravuje ich ak treba.

Takéto veľké dopravné projekty máme aktuálne dva. Prvým je rýchlostná cesta R1, ktorú postavili v roku 2011 a štát ju bude splácať do roku 2041. Druhým je takzvaný nultý obchvat Bratislavy D4 s rýchlostnou cestou R7, ktorý štát prebral do svojej siete pred štyrmi rokmi.

Ročne sa naň skladáme 55 miliónmi eur. Teraz to vyzerá, že Slovensko chce tretí veľký PPP projekt - na opravu mostov. Otázka znie - môžeme si dovoliť ďalší veľký projekt ako napríklad opravu mostov, ktorá bude trvať päť rokov? Práve potom to začneme popri inom splácať.

Prečítajte si tiež:

Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža si na seba tento projekt zarobí.

„Lebo toľko to prinesie roboty, toľko to prinesie sekundárnych vplyvov, ktoré vám navýšia rozpočet. Vtedy na to bude - na to splácať to,“ tvrdí minister.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť spolu s ministerstvom financií určili strop na ročnú splátku PPP projektov na maximálne 280 miliónov eur. Čiže ak by sme sa pustili do mostov, ako plánuje minister dopravy, boli by sme presne na tomto čísle. Na ďalšie projekty by už peniaze neostali.

Prečítajte si tiež:

Máme vôbec na výber?

Skloňuje sa napríklad R4, ktorá by mala spojiť východ a sever Slovenska a mala by ísť až do Poľska.

„Ekonomická situácia v Európe a aj na Slovensku určite nebude lepšia a musíme uvažovať aj o tejto forme financovania,“ podotkol dopravný expert Ľubomír Palčák.

„Verím tomu, že R4 je tiež taký projekt, ktorý si na seba dokáže zarobiť toľko, aby mohla byť dostavaná z PPP projektu,“ dodal Ráž.

Podľa Palčáka Slovensko v podstate nemá na výber. Oprava mostov je nevyhnutná a v štátnom rozpočte by sa na to peniaze v najbližších rokoch hľadali iba veľmi ťažko.

Dopravný expert dodal, že výhodou pri stavbe súkromníka oproti štátu je lepšie dodržiavanie stavebných míľnikov. Súkromník totiž berie úvery z banky a tie sú nekompromisné. 

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti