Stovky ľudí v bratislavskej automobilke prídu o prácu. Pôjde však výhradne o brigádnikov, presnejšie o pracovníkov z agentúr dočasného zamestnania. Závod pripúšťa, že to pre nich nemusí byť do budúcna definitívna stopka.
Neoficiálne až vyše 700 ľudí by malo skončiť v bratislavskej fabrike Volkswagen. To, že nejde o hromadné prepúšťanie, nám potvrdili aj z ústredia práce.
„Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny neeviduje od začiatku roka 2025 nahlásené hromadné prepúšťanie v oblasti automobilového priemyslu v Bratislave,“ uviedol v stanovisku ÚPSVaR. Presné čísla však nechcela automobilka špecifikovať s odôvodnením, že ide o interné informácie.
„Od pondelka sme prešli v jednom z troch segmentov z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku. Dôvodom je úprava výrobného plánu na základe požiadaviek jednotlivých značiek, ku ktorej prišlo ešte pred rozhodnutím USA o zavedení ciel,“ informovala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovensko.
Podľa zamestnancov však nejde o prekvapujúcu informáciu. „V produkčných programoch bol už dlhšie dopredu kalkulovaný prechod z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku. Z toho plynulo v celom dodávateľskom reťazci zredukovať počet ľudí a nebolo to komunikované zo dňa na deň,“ uviedol jeden zo zamestnancov, ktorý chcel zostať v anonymite.
Interných zamestnancov sa prepúšťanie netýka, no boli preradení na inú zmenu, prípadne na inú prácu v rámci závodu. Pozície kmeňových zamestnancov nateraz ohrozené nie sú.
„Čo sa týka zabezpečenia zamestnanosti a stability pracovných miest, tak naša kolektívna zmluva je platná do konca roka 2027,“ tvrdí Makayová.
Ako nám potvrdil samotný závod v Devínskej Novej Vsi, v prípade nového modelu vo flotile nevylučujú návrat k trom zmenám a opäť aj s brigádnikmi.
Trumpove clá sa na výrobnom procese ešte nestihli prejaviť. Niektoré kontajnery ale po zavedení ciel zostali čakať na svoj osud v amerických prístavoch.
Bratislavský koncern vyrába autá značiek Škoda, Volkswagen, Audi a Porsche. Pre nemeckú automobilku je práve trh v USA jeden z kľúčových. Vlani išlo 16 percent produkcie práve tam. Z Bratislavy sú to konkrétne modely Audi Q7 a Q8 a Porsche Cayenne.
Najväčší problém zo všetkých značiek koncernu má aktuálne Audi, ktorého zisk medziročne klesol o tretinu. Trumpove clá to zrejme ešte zhoršia.
Okrem toho má Audi problémy aj na čínskom trhu, kam vyváža 40 percent produkcie. Predaj tam medziročne klesol a klesal aj v Európe, napríklad v Nemecku počas roka o pätinu.
Preto koncern vo februári tohto roka prepúšťal a dobre nevyzerá najbližších päť rokov. V európskych fabrikách však nejde o agentúrnych zamestnancov ako u nás.
Viac sa o téme dozviete v príspevku nižšie:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo